سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۸
قصه‌هاي فولكلور مردم ديلم و طبرستان در «دوازده گل بهاري»

بررسي قصه‌هاي بومي و فولكلور مردم ديلم و طبرستان قديم(مردم حاشيه كوهستان البرز) و نگاهي به بن‌مايه‌هاي زبانشناسي ادبيات و لغات طبري-ديلمي، از موضوعاتي است كه عبدالرحمان عمادي در كتاب «دوازده گل بهاري» به آن‌ها پرداخته است.

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عمادي در اين كتاب با نگاهي به ابعادي از واژه‌شناسي و سير تحول برخي لغات كهن ايراني در فرهنگ طبري، ديلمي، بخشي از ادبيات و واژگان آن را بررسي كرده است.

اين پژوهشگر پيشكسوت درباره جايگاه اصلي فرهنگ فولكلور و اينكه اين فرهنگ، بن‌مايه عمده فرهنگ و تمدن هر ملتي است،گفته: فولكلور، فرهنگ رسمي ايراني است. اين فرهنگ از تاريخ و تمدن و مليت ايراني جدايي‌ناپذير است؛ چراكه بن‌مايه‌هاي اصلي آن در ادبيات مردمي، نهفته و ريشه‌دار است.

وي در اين كتاب مقاله‌اي با نام «كشف معناهاي يك دوبيتي ديلمي -طبري در قابوسنامه با يازده مثل» دارد. 

به گفته عمادي اين شعر سروده قابوس‌بن‌وشمگير است و در يادنامه مرحوم غلامحسين يوسفي آمده. در اين دوبيتي، يازده مثل آمده كه نشانگر نوعي پيوستگي فرهنگي و عميق در اين منطقه و غناي آن است. 

مقدمه داستان «دوازده گل بهاري»  اين‌ كتاب اين‌گونه آغاز شده:
«از روزگار كهن گل‌هاي رنگارنگ به ويژه آن‌ها كه به رنگ‌هاي سرخ و سفيد و زرد و كبود و سبز بوده‌اند،‌ خط و نوشته نقاشي و تصوير و كنده‌كاري و مجسمه و هزاران علامت و نشانه گوناگون، هر كدام يك دنيا معني و مطلب را بازگو كرده، ميان كساني كه مي‌خواستند با هم سخن بگويند، اما امكان گفت‌و‌گوي نزديك و دو به دو را نداشته‌اند.»

در ادامه اين داستان، نام‌ دوازده گل، همراه با ريشه‌يابي آن‌ها در زبان كهن فارسي و چند زبان فرنگي همراه با شكل تغيير يافته آنها درج شده است.

«دوازده گل بهاري»، «شعري ديلمي درباره جغرافياي تاريخي ايران زمين»، «گوشه‌اي از ادبيات و لغات طبري-ديلمي»، «چند واژه كهن و ايراني به‌جا و براي صيفي كاري و كشت و توسعه نباتات جاليزي»، «داستاني از اسكندر و دارا در دو شعر كهن طبري و ديلمي»، «كشف معناهاي يك دوبيتي طبري-ديلمي در قابوسنامه با يازده مثل ديلمي»، «اين دوبيتي طبري چگونه دو بيتي ديلمي نيز مي‌تواند باشد؟»، «نوروز بل ديلمي»، «نمونه‌هايي از افروختن آتش نوروزي درقديم»، «هازاتي»، «نمونه‌هاي چندي از پيشينه قرباني در عقايد قديم هند و ايراني»، «آزادي، بي‌قرباني بدست نمي‌آيد»و «معناي ديگري از هازاتي: قرباني در فرهنگ عرفاني ايراني» از مقاله‌هاي اين كتاب است. 

كتاب «دوازده گل بهاري(نگاهي به ادبيات ديلمي و طبري)، نوشته عبدالرحمان عمادي، به شمارگان 1100 نسخه از سوي نشر «آموت» منتشر شده و طرح روي جلد آن اثر جواد آتشباري است. 

اين كتاب 191 صفحه‌اي با قيمت 4000 تومان ارايه مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط