یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۴
رونمايي از کتاب «ارج نامه دکتر غلامحسين يوسفي»

نشست هفتاد و پنجم مرکز پژوهشي ميراث مکتوب، به رونمايي از كتاب «ارج نامه دکتر غلامحسين يوسفي» اختصاص دارد كه با حضور نسخه‌پژوهان، متن‌پژوهان، استادان دانشگاه‌ها و دانشجويان برگزار مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نشست رونمايي از کتاب «ارج نامه دکتر غلامحسين يوسفي» با سخنراني علي‌اشرف صادقي (استاد دانشگاه تهران)، سعيد حميديان (استاد دانشگاه علامه طباطبايي) و محمدجعفر ياحقي (استاد دانشگاه فردوسي مشهد) در مرکز پژوهشي ميراث مکتوب برگزار مي‌شود.

در هفتاد و پنجمين نشست تخصصي مركز پژوهشي ميراث مكتوب استادان و نسخه‌پژوهاني چون دکتر علي‌اشرف صادقي، محمدحسين ساکت، منصور صفت گل، دکتر محمود عابدي، دکتر محمد روشن، دکتر ابوالقاسم امامي حضور خواهند داشت.

دوره پيشين سلسله نشست‌هاي تخصصي مركز پژوهشي ميراث مكتوب به «نگارش متون علمي به زبان فارسي در سده‌هاي نخستين هجري (نوآوري يا ادامه سنت پيشين)» اختصاص داشت و دکتر حسن رضايي باغ‌بيدي؛ دانشيار گروه فرهنگ و زبان‌هاي باستاني دانشگاه تهران و سردبير فصلنامه آينه، در اين باره به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

نگاهي به كتاب «ارج نامه دکتر غلامحسين يوسفي»

چهارمين دفتر از مجموعه ارج ‌نامه‌هاي مركز پژوهشي ميراث مكتوب، «ارج نامه دکتر غلامحسين يوسفي» نام دارد كه به همت محمدجعفر ياحقي منتشر شده است. در اين كتاب به بررسي تصحيحات، آثار، جستارهاي متن‌پژوهي و فعاليت‌هاي پژوهشي اين انديشمند پرداخته شده است.

غلامحسين يوسفي استاد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه فردوسي مشهد، 2 بهمن 1306 در مشهد مقدس متولد شد. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در همان شهر به پايان برد و از سال 1325 براي تحصيل در دوره ليسانس زبان و ادبيات فارسي به تهران رفت. در سال 1328 -1330 در دوره دكتري دانشگاه تهران به تحصيل خود ادامه داد و از سال 1329 رسما كار خود را در فرهنگ خراسان آغاز كرد و هم‌زمان دوره ليسانس حقوق قضايي و سياسي دانشكده حقوق دانشگاه تهران را هم گذراند.

با تأسيس دانشكده ادبيات مشهد از سال 1334 تدريس دروس تاريخ ادبيات را در اين دانشكده آغاز كرد و تا مهر ماه 1358 كه به افتخار بازنشستگي نايل آمد در دانشگاه فردوسي مشهد در دوره‌هاي ليسانس و فوق ليسانس و دكتري به تدريس پرداخت. يوسفي براي اعتلاي زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه مشهد كوشش فراوان كرد و تأسيس دوره هاي فوق ليسانس و دكتري در اين دانشگاه پس از دانشگاه تهران مديون تلاش‌هاي وي بود.

وي همزمان به تحقيق و پژوهش در حوزه‌هاي مختلف نيز ادامه داد و به همين دليل سفرهاي متعددي به كشورهاي مختلف انجام داد. تصحيح متون يكي از زمينه‌هاي مورد علاقه يوسفي بود كه در اين مسير كارهاي ماندگاري از او باقي مانده است.

نشست رونمايي از كتاب «ارج نامه دکتر غلامحسين يوسفي» عصر روز دوشنبه (30 آذرماه)، ساعت 16 در مركز پژوهشي ميراث مكتوب واقع در تهران، خيابان انقلاب، بين خيابان ابوريحان و دانشگاه، روبروي سينما سپيده، ساختمان فروردين، طبقه دوم برگزار خواهد شد و ورود براي عموم نيز در آن آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط