شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۵
تنها 15% از مراجعه‌كنندگان بنياد كامو دانشگاهيان فرانسوي هستند

از بنياد آلبر كامو كه محل گردآوري آثار فراواني درباره آلبر كامو نويسنده فقيد فرانسوي است، تنها 15 درصد از محققين فرانسوي استفاده مي‌كنند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، از بنياد كامو در استان اكس در جنوب فرانسه كه حامي آن خانواده كامو است و آرشيوي از بهترين آثار نويسنده را فراهم آورده است، تنها 15 درصد از دانشگاهيان فرانسوي بازديد مي‌كنند و بيش از 80 درصد مراجعه‌كنندگان به اين بنياد، محققان كشورهاي خارجي هستند.
 
در حالي كه آثار آلبر كامو با گذشت پنجاه سال از مرگ او همچنان در زمره آثار پرخواننده فرانسوي در اين كشور به شمار مي‌روند، اما بنياد آلبر كامو در استان اكس فرانسه عموما ميزبان محققان ادبي از ساير كشورهاي جهان است كه درباره كامو، نويسنده بزرگ فرانسوي قرن بيستم تحقيق مي‌كنند. 

خانم كاترين كامو دختر آلبر كامو، مي‌گويد: «به نظر مي‌رسد دانشگاهيان فرانسوي علاقه فراواني به كامو ندارند و تنها 15 درصد از مراجعه‌كنندگان اين بنياد فرانسوي هستند. اين در حالي است كه 85 درصد از ميهمانان بنياد كامو از كشورهاي خارجي هستند».
 
خانم كامو در ادامه مي‌گويد: «آنها دلايل خودشان را براي چنين چيزي دارند اما من در نظر ندارم چنين امري را محكوم كرده يا مورد سرزنش قرار دهم».
 
اين بنياد وظيفه مستندسازي آثار و پژوهش‌هاي صورت گرفته درباره كامو را بر عهده دارد و رياست آن از سال 2000 به خانم مارسلا ماهاسلا سپرده شده است.
 
خانم ماهاسلا در اين باره مي‌گويد: «به نظر من علت اصلي سرزنش روشنفكران، عدم دفاع آلبر كامو از هيچ سيستم فكري باشد كه شامل هرنوع سيستم خواه سياسي، فلسفي يا فكري مي‌شود. به همين دليل محققان دانشگاهي نمي‌توانند او را در گروه خاصي قرار دهند و چنين چيزي باعث عدم حضور روشنفكران فرانسوي در كنار كامو است».
 
خانم ماهاسلا درباره اختلافات آلبر كامو و ژان پل سارتر خصوصا درباره جنگ الجزاير كه منجر به جدايي فكري آنها در سال 1951 شد مي‌گويد: «استادان دانشگاه آلبر كامو را به علت عدم اتخاذ موضعي مشخص در اين بحران مورد سرزنش قرار مي‌دهند چرا كه شايد آنها خودشان نيز با چنين رويدادي نمي‌توانستند به راحتي برخورد كنند».
 
اختلافات آلبر كامو و سارتر در انقلاب الجزاير مربوط به كاربرد خشونت از سوي انقلابيون الجزاير بر ضد نظاميان فرانسوي بود. آلبر كامو ضمن حمايت از استقلال الجزاير كاربرد خشونت از دو طرف را محكوم مي‌كرد و بر ضد آن مقاله مي‌نوشت. در حالي كه ژان-پل سارتر ضمن تأييد كاربرد خشونت بر ضد نظاميان فرانسوي كساني چون كامو را كه خشونت را محكوم مي‌كنند به همدستي با استعمارگران هم‌وطن متهم مي‌كرد.
 
بيش از 200 گنجينه از آثار گردآوري شده توسط ماهاسلا و كاترين كامو در بنياد آلبر كامو در اكس پروونس موجود است و آثار فراوان ديگري نيز توسط اوليويه تود، نويسنده زندگينامه كامو در اين بنياد جمع‌آوري شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها