شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۳
رونمايي از كتاب «مرثیه‌سرایی در خاندان شمیم امروهوی» در دهلي

کتاب «مرثیه‌سرایی در خاندان شمیم امروهوی» كه به كوشش عظیم امروهوی، شاعر معاصر هندوستان و مشاركت جامعه المصطفی العالمیه دهلی‌نو تأليف شده است، در مركز تحقيقات فارسي دهلي نو رونمايي شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در مراسم رونمايي از اين اثر كه از كتاب‌هاي مرثيه‌خواني سالار شهيدان به شمار مي‌رود، کریم نجفی برزگر، رايزن فرهنگی ایران، عزیزالدین، رییس دپارتمان تاریخ جامعه ملیه اسلامیه، حجت‌الاسلام مهدوی، مدیر جامعه المصطفی العالمیه، علیرضا قزوه، مدیر مرکز تحقیقات فارسی دهلی‌نو و عده‌اي از استادان زبان فارسی ایران و اردو زبانان هند حضور داشتند. 

در اين كتاب آثار 10 تن از شاعران خاندان شمیم امروهوی که برای آل‌الله و به ويژه واقعه کربلا، حضرت امام حسین(ع) و یارانش مراثی سروده‌اند، در 250 صفحه همراه با پژوهش و تحقیق در مورد مراثی هند جاي دارد.
 
این کتاب به زبان اردو تدوين شده و اشعار آن از ارزش و اعتبار بالایی در نزد اردوزبانان برخوردار است. عده‌اي از شاعران خاندان شمیم امروهوی که در شهر امروهه هندوستان زندگی می‌کنند، در هند و شبه قاره مقام و ارزش ادبی والایی دارند. سید جواد حسین(شمیم امروهوی) در هند به فرزدق هند شهرت دارد. 

در مراسم رونمایی از این کتاب، امروهوی، شاعر اثر با اشاره به ریشه‌دار بودن مرثیه‌سرایی و سوزخوانی در هند یادآور شد: این نوع شعر در سرزمین هند از پویایی و قدمت بالایی برخوردار است و بیشتر شاعران هند و حتی هندوها مرثيه‌سرایی برای کربلا و امام حسین(ع) را به عنوان یک وظیفه می‌نگرند و کربلا در این سرزمین ریشه در باورها و اعتقاد مردم دارد. 

در این مراسم رایزن فرهنگی ايران، مدیر جامعه المصطفی‌العالمیه و مدیر مرکز تحقیقات فارسی و رییس گروه تاریخ جامعه ملیه اسلامیه نیز سخنرانی کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها