چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۵
سومین نشست « سعدی‌ شناسی» برگزار می‌شود

سومین نشست «سعدی‌ شناسی» از سلسله نشست‌های سرای اهل قلم شنبه(28 آذر) با حضور بهروز همتی و رامبد صدیف درباره موضوع «نقش شعرهای سعدی در روایت موسیقی ردیف دستگاهی» برگزار می‌شود./

نیما تجبر دبیر نشست «سعدی شناسی» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره موضوع سومین نشست «سعدی‌ شناسی» و مباحثی که همتی، سخنران این نشست مطرح خواهد کرد، اظهار داشت: در این نشست درباره موضوع «نقش شعرهای سعدی در روایت موسیقی ردیف دستگاهی» با حضور علاقه‌مندان بحث و گفت‌وگو خواهد شد. همتی نیز نمونه‌های روشنی را از موسیقی ردیف دستگاهی و حکایت‌های آوازی سعدی ارائه خواهد کرد.

وی افزود: در این نشست شواهد آوازی از غزل‌ها و مثنوی‌های سعدی برای حاضران در نشست اجرا می‌شود.

تجبر به جنبه ادبی شعر سعدی اشاره و تصریح کرد: موضوع صحبت من در این نشست، جنبه‌های ادبی شعرهای سعدی و تاثیر این اشعار بر حوزه موسیقی ایرانی است.

وی ادامه داد: چند نسل از خوانندگان موسیقی آوازی از رهگذر سروده‌های سعدی این نوع از موسیقی را فراگرفته‌اند و ره‌یافت‌هایی به جهان هنر و موسیقی داشته‌اند.

دبیر نشست «سعدی شناسی» درباره تاثیر اشعار سعدی بر هنر ایرانی اظهار داشت: گستره سعدی شناسی و نشانه‌های آن بسیار وسیع است و شعر توانسته در زمینه‌های گوناگون فرهنگ و هنر ایران رسوخ کند. از جمله این هنرها می‌توان به خوشنویسی و نقاشی‌های مینیاتوری اشاره کرد. از سوی دیگر ایوان‌ها و شبستان‌های شعرها و حکایت‌های سعدی بر معماری ایرانی نیز تاثیرگذار بوده است.

وی در پایان افزود: این نشست می‌تواند تنها نمونه کوچکی از تاثیر سعدی بر فرهنگ و هنر ایرانی را نشان دهد.

بهروز همتي، سخنران این نشست متولد 1336 در بروجرد و فارغ‌التحصيل رشته موسيقي از دانشگاه هنر است.

وی آموزش موسیقی را نزد محسن نفر، حميد متبسم و ارشد طهماسبي آغاز کرد و از سال 1366 با حسين عليزاده كارش را ادامه داد. همچنين دوره‌هاي كوتاه مدتي را نزد داريوش طلايي، محمدرضا لطفي و هوشنگ ظريف گذراند.

در سال 72 با گروه همنوايان به سرپرستي حسين عليزاده و همچنين با اركستر مضرابي به سرپرستي حسين دهلوي همكاري کرد. تدريس در هنرستان موسيقي، دانشگاه جامع علمي و كاربردي و دانشگاه هنر و همچنين همكاري با گروه آوا به خوانندگي محمدرضا شجريان از ديگر فعاليت‌هاي اوست.

سومین نشست «سعدی شناسی» با حضور نیما تجبر، دبیر نشست و بهروز همتی و رامبد صدیف سخنرانان نشست شنبه(28 آذر) از ساعت 16 و 30 دقیقه تا 18 و 30 دقیقه در سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک 2 برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط