چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۳
کتاب «پیرامون آشفته» درباره بحران شمال شرقی هند رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتابی درباره بحران در منطقه شمالی هند ديروز سه‌شنبه برگزار شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از «تایدین نیوز» این کتاب با عنوان «پیرامون آشفته: بحران شمال شرقی هند» توسط «سوبهیر بهامیک» خبرنگار کهنه کار بی.بی.سی نوشته شده و احتمال کشیده شدن این بحران سرکش به مناطق دیگر هند را مطرح کرده است.

بهامیک در این مراسم گفت: من تلاش کرده‌ام کتابی بنویسم که بحران شمال غربی هند را توضیح بدهم و ضروری است که سایر مناطق هند بدانند چرا منطقه شمال غربی با سایر مناطق متفاوت است. در واقع شمال غربی، منطقه‌ای است که خیلی کمتر شبیه هند و بیشتر شبیه جوامع علیای جنوب آسیا، برمه یا جنوب شرقی چین است و دقیق‌تر اینکه اجداد گروه‌های قومی این منطقه بیشتر از مناطق علیا آمده‌اند نه خود هند. 

این دومین کتابي است كه بهامیک که از سال 1994 با بی.بی.سی همکاری داشته، منتشر كرده است. به عقیده او دولت مرکزی هند باید با گروه‌های شورشی که برای جدایی از هند می‌جنگند، گفت و گو برقرار کند. او می‌گوید: هر دو طرف (دولت هند و شورشیان) باید درک کنند معنا و مفهوم این کشمکش برای مردم منطقه آسام چیست و مردم نمی‌توانند این کشمکش را بیش از این تحمل کنند. 

وی افزود: 30 سال، زمان درازی است ولی البته این هم درست است که باید احترام‌آمیز برقرار شود، صلحی احترام‌آمیز برای همه طرف‌ها. به خاطر همین است که من معتقدم باید گفت و گویی با ذهن باز و البته بدون پیش شرط برگزار شود.

گفتنی است شمال شرقی هند منطقه‌ای است که با یک نوار مرزی به عرض تنها 32 کیلومتر به سایر نقاط هند مرتبط شده ولی در عین حال 29 ایالت در آن قرار دارند. این منطقه توسط کشورهای چین، میانمار، بنگلادش و بوتان احاطه شده و بیش از 200 گروه نژادی و جامعه قبیله‌ای در این محدوده زندگی می‌کنند که در این بین 24 گروه شورشی وجود دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها