دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۰
كارگاه حافظه جهاني در كتابخانه ملي

اولين كارگاه آموزشي برنامه حافظه جهاني صبح امروز در كتابخانه ملي آغاز به كار كرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين كارگاه دو روزه كه با شركت كارشناسان مراكز اسنادي و كتابخانه‌اي عضو كميته ملي حافظه جهاني برگزار مي‌شود، ژاكلين ساتن، كارشناس ارشد يونسكو و مسئول دفتر ارتباطات و اطلاعات مردمي دفتر يونسكو در تهران به عنوان مدرس به آموزش شركت‌كنندگان در اين دوره مي‌پردازد.

علي‌اكبر اشعري مشاور فرهنگي رئيس جمهور و رئيس كميته ملي حافظه جهاني در مراسم افتتاحيه اين كارگاه ضمن اشاره به نقش ممتاز اسلام در رونق علم و دانش در جامعه بشري و همچنين سابقه تاثير فرهنگ ايراني اسلامي كشورمان در پيشرفت تمدن جهان؛ ثبت دو اثر پيشنهادي كشورمان در برنامه حافظه جهاني در دوران كوتاه شروع به كار كميته ملي حافظه جهاني را نشان از فعاليت چشم‌گير و مجدانه اعضاي اين كميته دانست و تاكيد كرد: ثبت دو اثر از يك كشور در اولين سال حضور در اين برنامه تنها در مورد جمهوري اسلامي ايران اتفاق افتاده است.

اشعري لزوم برگزاري اين كارگاه‌ها را شناخت راهكارهاي اصلي معرفي اثر به برنامه حافظه جهاني يونسكو دانست و افزود: آثار ديگري نيز از كشورمان داراي استانداردهاي ثبت جهاني بودند كه در سال گذشته و به دليل كم تجربه‌گي اعضا در تنظيم پرونده‌هاي پيشنهاد اثر نتوانستيم آنها را در انتخاب‌هاي نهايي وارد كنيم.

مدرس اين كارگاه نيز حافظه جهاني را ميراث مشترك مردم جهان دانست و افزود: اكثر اين آثار به صورت نسل به نسل حفظ و به ما منتقل شده است كه اين خود نشان دهنده ارزش اين آثار براي بشر در طول تاريخ است.

وي با اشاره به خطراتي كه اسناد بشري را تهديد مي‌كند، از آموزش مردم و كارشناسان براي حفظ اين اسناد و منابع به عنوان راهكار اصلي اولين هدف برنامه حافظه جهاني يعني نگهداري و حفظ ميراث مشترك بشري نام برد.

وي از پيشبرد برنامه تسهيل در دستيابي به اين آثار و همچنين آگاهي دادن به مردم در مورد اهميت اين منابع به عنوان دو هدف ديگر برنامه حافظه جهاني ياد كرد و افزود: با تشكيل كميته‌هاي ملي حافظه جهاني امكان ايجاد فهرستي از آثار و منابع هر كشور و مشخص كردن اين مسئله كه اين آثار داراي ارزش ملي است يا جهاني؛ قدم مهمي در راه حفظ اين آثار برداشته شده است.

در حاشيه اين كارگاه نيز نمايشگاهي از تصاوير منتخب دو اثر ثبت شده كشورمان در برنامه حافظه جهاني يعني «وقف‌نامه ربع رشيدي» و «شاهنامه بايسنقري» برگزار شده است.

«شاهنامه بايسنقري» و «وقف‌نامه ربع رشيدي» دو اثر پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران بودند كه در ششمين دوره برنامه حافظه جهاني سازمان علمي و فرهنگي ملل متحد(يونسكو) كه در سال جاري ميلادي برگزار شد؛ از ميان صدها اثر پيشنهادي كشورهاي مختلف؛ براي ثبت در حافظه جهاني برگزيده شدند.

در كارگاه آموزشي برنامه حافظه جهاني رئوس كلي برنامه حافظه جهاني يونسكو همچون: معرفي برنامه «اهداف؛ اولويت‌هاي انتخاب اثر» ضوابط و نحوه تنظيم پرونده آثار پيشنهادي برنامه حافظه جهاني و چگونگي انتخاب و فعاليت‌هاي كنوني كميته در سطح جهان آموزش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها