چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۲
كتاب «اي نامه» احمد اخوت منتشر شد

«اي نامه» تازه‌ترين كتاب احمد اخوت توسط موسسه جهان كتاب منتشر شد. اين اثر سومين كتاب اين نويسنده است كه به طور خاص به موضوع نوشتن و اهميت آن مي‌پردازد. بررسي وجوه احساسي نامه‌نگاري از بخش‌هاي دیگر اين اثر است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «روياي نوشتن» و «تا روشنايي بنويس» از ديگر آثار اخوت درباره نوشتن و آداب نگارش است كه سال گذشته از سوي انتشارات «موسسه جهان كتاب» به چاپ رسيد.

«اي نامه» نيز به موضوع نامه و نقش آن در ادبيات اختصاص يافته است. اخوت در اين كتاب با ارايه ديدگاه‌هايي از برخي نويسندگان مطرح دنيا به بررسي اين موضوع و جايگاه ادبي آن از وجوه مختلف جامعه‌شناسي و هنري پرداخته است. 

وي در مقدمه اين كتاب نوشته: «حتما مي‌پرسيد چرا رفته‌ام سراغ نامه‌ها؟ آن هم در غروب نامه‌نويسي كاغذي و رواج نامه‌هاي الكترونيكي؟ بالاخره بايد از اين منظر به نامه نگاه كنيم كه هر يك از آنها پيكي رسيده از جايي ديگر است و نمايي دور را به ما نشان مي‌دهد. نامه كاغذي نه مانند نامه الكترونيكي خنثي (شايد هم مرده) بلكه موجودي با هويت و زنده و حامل نشانه‌هايي از خود نويسنده است (كاغذي رسيده از آ‌نجا، محلي دور از من) چه ردهاي درخشاني كه گاه از فرستنده نامه بر كاغذ باقي است: چند اثر خون ( هنگام نوشتن نامه تيزي كاغذ دستش را بريد)، يكي دو موي ابرو (در اثر خاراندن فرو افتادند روي كاغذ)، ‌جاي خيسي بر كاغذ(دست نويسنده عرق كرده يا باران و يا آب چكيده روي نامه)....» 

نويسنده در پايان اين مقدمه آورده است: «مهم اين است كه ما اين همه آثار را برنامه‌هاي كاغذي مي‌بينيم، چيزهايي كه حتي يكيشان در نامه‌هاي الكترونيكي ديده نمي‌شوند.»
 
اخوت در اين كتاب با ارايه ديدگاه‌هايي از برخي نويسندگان مطرح دنيا به بررسي اين موضوع و جايگاه ادبي آن از وجوه مختلف جامعه‌شناسي و هنري پرداخته است.

«اصول پستي»، «نامه‌هاي غيابي»، «نامه‌هاي به مقصد نرسيده»و «از:من به:تو» از سرفصل‌هاي بخش‌هاي مختلف اين كتابند.

«دور و نزديك نامه‌ها» و «بوسه‌هاي كاغذي» نيز نخستين بخش هاي اين كتاب را تشكيل مي‌دهند. 

چطور است هربار به نامه‌رسان انعام بدهيد (ارنست همينگوي)، نامه‌رسان ناجنس (رابيندرانات تاگور) و نامه‌رسان (ريچارد براتيگان) مقالاتي اند از نویسندگان سرشناس كه در بخش «اصول پستي» اين كتاب گنجانده شده اند.
 
نامه‌هاي غيابي، نامه‌اي در مرگ فلوبر، هتل فين جويس، نامه‌هاي عروسك، ساعت كافكا و نامه‌اي از پاريس، نيز از مطالب بخش نامه‌هاي غيابي اند. 

در فصل «نامه‌هاي به مقصد نرسيده» نيز مقالاتي با نام نامه‌هاي فرستاده نشده، نامه پاياني و آخرين شعر، به چاپ رسيده است.
 
مقدمه، نامه‌هايي به خاله ژوزفين (جيمز جويس) و نامه‌اي به دنيا، نيز از مطالب قسمت پاياني اين كتاب به شمار مي‌آيند. 

«اي نامه» نوشته احمد اخوت پاييز امسال (88) به شمارگان 550 نسخه از سوي انتشارات «موسسه فرهنگي، هنري جهان كتاب» منتشر شد.
 
اين كتاب 314 صفحه‌اي با قيمت 5000 تومان دربازار ارايه مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها