پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۳
«دیوار» با روایتی از مهاجرت در دنياي عرب و تناقضات غربت منتشر شد

رمان «دیوار» که به تازگي در لبنان منتشر شده، در روایت خود به شرح حال کسانی می‌پردازد که در دوره‌ای از زندگی‌شان کشور جنگ‌زده خود را ترک کرده و مجبور به مهاجرت شده‌اند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از انتشارات «الدارالعربية للعلوم»، این داستان از دو زاويه قابلیت جذب مخاطب را پیدا می‌کند: اول آنکه روایت این داستان شباهت نزدیکی با تحلیل و مطالعه روانی و درونی افرادی دارد که بین دو دنیای متناقض قرار گرفته‌اند و دیگر آنکه این داستان شرح حال بسیاری از خانواده‌هایی است که وضعیت وخیم کشورشان آنها را مجبور به ترک وطن و جستجوی یک کشور امن کرده است؛ و بالطبع تاریخ این کشور، ریشه‌های آن و مقیاس‌ها و معیارهای متفاوت آن تناقضات و دشواری‌هایی را برای آنان به وجود آورده است.

داستان «دیوار» زمانی آغاز می‌شود که «لارا» و «سمیر» (دو شخصیت اصلی داستان) خود را براي برگزاري عید آغاز سال آماده مي‌كنند. لارا و سمیر دو عراقی هستند که اصالتشان به کرد ایرانیباز مي‌گردد. آن‌ها با آغاز جنگ عراق و ایران در دهه 80 میلادی (دهه 60 شمسی) عراق را به مقصد هلند ترک می‌کنند. لارا (قهرمان داستان) به همراه خانواده خود که پیش از این در عراق در مجموعه یک «اقلیت خائن» به حساب می‌آمدند از عراق مهاجرت می‌کنند و با اشکال مختلف غربت روبه رو مي‌شوند.

این داستان روایت کننده حالت هجرت و غربتی است که رنج و تناقض را به همراه دارد و آنچنان که قهرمان داستان می‌گوید:« ما در اینجا هر مقام و منصبی که داشته باشیم بازهم یک شهروند درجه دو محسوب می‌شویم». در این داستان لارا باید همواره نگران فرزندان خود «مهنّد، متیّم و عبیر» باشد که در فضایی خارج از فضای وطن اصلی خود رشد پیدا مي‌کنند و در این داستان هریک با اتفاقاتی روبه رو می‌شوند.

نویسنده در فرازی از داستان به سال‌ها پیش باز می‌گردد و از جد ایرانی قهرمان داستان می‌گوید؛ زمانی که وی از ترس طاعون، روستای کوهستانی خود را ترک کرده و برای تأمین آینده خود به عراق مهاجرت می‌کند، غافل از اینکه در عراق با مسايل جدیدی نظیر خشونت‌های شخصی و سیاسی، انفجار، کشتار و رؤیاهای تغییر مواجه می‌شود.

«دیوار» به قلم «لیلی جراغي» در 375 صفحه به رشته تحریر درآمده است. این کتاب توسط انتشارات «الدارالعربية للعلوم» در لبنان چاپ و با قیمت 9 دلار منتشر شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها