دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۳
برگزاري نشست بررسی فرهنگ ‌آثار ايراني - اسلامي  برگزار مي شود

احمد سميعي گیلانی، رضا سيد حسيني و سيد علي آل داود که از بانیان تالیف "فرهنگ آثار ایرانی اسلامی" هستند كه در نشست هفتگي شهر كتاب درباره جلد نخست این فرهنگ به بحث خواهند نشست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اين نشست در ساعت 17 روز 26 تير ماه برگزار می شود. فرهنگ ‌آثار ايراني اسلامي ارديبهشت امسال از سوي انتشارات سروش منتشر شده است.

اين دانشنامه شش جلدي از مهم ترین منابع شناخت آثار مکتوب فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی محسوب می شود و در واقع به گونه ای خلاصه تمامي آثار  مکتوب تالیف شده در جهان اسلام از بدو پا گرفتن فرهنگ اسلامی و نیز، شامل بررسی تمامی آنهاست.

مدخل های اين فرهنگ به قلم تعدادی از متخصصان مطرح حوزه های مختلف فرهنگ ايران و اسلام تدوین می شوند و انتشار آن را انتشارات سروش بر عهده دارد. «قانون در طب»، «شاهنامه بایسنغری» و "قرآن مجید با ترجمه آیتی" از دیگر آثار ارزشمند منتشر شده توسط سروش در سال های اخیر هستند. 

چندی پیش رضا سید حسینی درباره دلایل تالیف این فرهنگ گفته بود: متاسفانه ما در مجموعه "فرهنگ آثار" با این مسئله برخورد کردیم که در میان 15 هزار عنوان کتاب معرفی شده در آن، تنها 200 عنوان به کتاب‌های ایرانی و اسلامی اختصاص دارد و این نوعی توهین به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی محسوب می‌شود. 

بنابراین تصمیم گرفتیم این 200 جلد را از مجموعه "فرهنگ آثار" کنار بگذاریم و با کمک استاد سمیعی و آقاي آل داوود و تعدادی از دانشجویان، مجموعه‌ای از آثار منتشر شده در ایران و جهان اسلام را همراه با توضيحاتی دقيق و كامل، همانند آنچه كه در مجموعه "فرهنگ آثار" آمده، با نام "فرهنگ آثار ایرانی اسلامی" تدوين كنيم . 

به گفته سید حسینی: این مجموعه کامل‌ترین فرهنگ کتاب در جهان اسلام است.

نخستین جلد از فرهنگ آثار ایرانی-اسلامی به سرپرستی احمد سمیعی گیلانی و با همکاری رضا سید حسینی در دو حرف "الف" و "ب" و در قالب 400 صفحه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط