سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۸
عمادي کتابی برای بررسی رمزهای زبان کهن فارسی نوشت

تازه‌ترین اثر عبدالرحمن عمادی، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت، با نام «آسمانكت» توسط نشر «آموت» به چاپ مي‌رسد. وي در اين كتاب در قالب مقالاتي به بررسي لايه‌هاي معنايي و‌ رمزي واژه‌ها و اصطلاحاتي از زبان كهن فارسي و سروده‌هاي كهن ايراني پرداخته است.

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «آسمانكت» علاوه بر نام کتاب، نام يكي از مقالات اين كتاب هم هست و عمادي درباره آن توضيح داد: «آسمانكت» به معناي صاعقه است. رعد و برق در قديم، نمونه بسيار بزرگي از هشدار خداوند بوده و مورد توجه بيشتر مذاهب دنيا قرار مي‌گرفته است. البته عده‌اي هم معتقد بودند كه وقتي صاعقه مي‌آيد، قدرت پادشاهي و نيرومندي را به گروهي خاص اعطا مي‌كند. 

وي افزود: مذاهب مختلف «آسمانكت» را به زبان خودشان روايت كرده‌اند؛ ‌ضمن آ‌نكه اين موضوع همواره مورد بحث و توجه بوده و جنبه‌هاي مختلفي را بيان مي‌كرده است.
 
اين پژوهشگر پيشكسوت در ادامه از ديگر مقالات اين كتاب نام برد و گفت: «آب استه» و ستايش آب و باروري، مقاله ديگري از اين كتاب است كه در آن ستايش جشن و دعايي براي آب خواهي و ستايش آب بررسي شده. در اين مقاله به معناي اين واژه در الواح سومر نيز  نگاهي شده است.
 
وي در اين باره اضافه كرد: «است» و «استه» را در برخي اسطوره‌ها نيز مي‌بينيد. این دو واژه در حقيقت ريشه‌هاي لغت «هستي» و «هست» هستند. البته «آبستن» نيز شكلي ديگري از اين واژگان است. 

وي همچنين با اشاره به رسمي به نام «كدوزني» به مقاله‌اي با همين نام در اين كتاب اشاره كرد و افزود: «كدوزني» جشني در زمان صفويان در شمال ايران بوده؛ به اين ترتيب كه كدويي مزين را در جايي آويزان مي‌كردند و با اسب دور آن مي‌گشتند و به آن تير مي‌زدند. در اين مقاله معناهاي متفاوت و رمزي اين رسم بررسي شده است. 

عمادي همچنين درباره مقاله‌اي با نام «ستايش لام و رام» که در آخرین کتاب او منتشر خواهد شد، توضيح داد: «رام» در ريشه واژگان گوناگون باستاني و پهلوي است و معناهاي گوناگون دارد. این واژه یكي از مهم‌ترين نام‌هاي خدا است و در اشكال گوناگون واژگاني بيان شده است. اوستا نيز سرودي معين و مفصل به نام «رامنيشت» دارد.
 
وي با بيان توضيحات ديگري درباره واژه «رام» افزود: «رامش» و «آرامش» نيز از مشتقات اين واژه است؛ اين در حالي است كه  لغت «رحمان» نيز قبلا «رامان» بوده. در ايران باستان جشني با نام «بيات» در ستايش «رام» برپا مي‌شود و معني آن اين است كه عنصر باد، نفس «رام» است. 

اين نويسنده در ادامه با اشاره به بخشی از کتاب «آسمانکت» که به بررسي شعري موزون كه در دوران هخامنشي سروده شده می‌پردازد، گفت: در خطوط كتيبه‌هاي هخامنشيان، مانند همه متون مذهبي، چيزي به شكل شعر تكرار شده. اين برايم موضوع جالبي بود که در آن موضوع يكتا‌پرستي ايرانيان با موضوع آفرينش آسمان و زمين به خوبي مشخص است. ستايش شادي و آزادي هم نكته مهم اين اشعار است كه با موسيقي قوام يافته‌اند. 
 
«آسمانكت»، حدود 250 صفحه است و تا چند هفته آينده از سوي نشر «آموت» روانه بازار كتاب خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط