چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۴
ناگفته‌هاي قانون سقط جنين در ايران

«سقط جنين از منظر فقه و اخلاق و حقوق بشر»،‌ عنوان كتابي است كه رعنا هاشمي، دبير گروه اخلاق زيستي كرسي حقوق بشر نگارش آن را به پايان برده است. او در اين اثر قانون سقط جنين در ايران را بسيار پيشرفته مي‌داند و معتقد است كه اين قانون ناگفته‌هايي نيز دارد./

رعنا هاشمي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ قانون سقط جنين را كه سال 1384 تصويب شد بسيار پيشرفته دانست و گفت: با اين وجود اين قانون به دليل تصويب در قالب ماده واحده بسيار كلي است، به همين دليل ناگفته‌هايي در آن وجود دارد. 

دبير گروه اخلاق زيستي كرسي حقوق بشر افزود: پيشنهادات ارايه شده در اين كتاب بر اساس پژوهش‌هاي ميداني و همچنين استفاده از نظرات و فتاوي فقها مطرح شده‌اند. اين امر نشان از پويايي فقه دارد، تمامي ناگفته‌هاي قانون سقط جنين با استناد به فقه قابل جبران‌اند.

هاشمي قانون سقط جنين در ايران را يكي از قوانين پيشرو نسبت به برخي كشورها ذكر كرد و بيان داشت: يكي از نواقص اين قانون، در نظر نگرفتن درك حقوقي پزشكان است، زيرا اين قانون به مثابه ابزار كار اين افراد است به همين دليل اصطلاحاتي نظير «حرج مادر» نياز به تبيين و تشريح براي پزشكان دارند.

وي با بيان اين كه آيين‌نامه اجرايي اين قانون با تبيين مصاديق آن ابلاغ شده، متذكر شد: با اين وجود نكاتي ناگفته مانده و اين نواقص در مرحله اجرايي در پزشكي قانوني و برخورد با مراجعه‌كنندگان بيشتر مشخص مي‌شود.

هاشمي با ابراز اميدواري از توجه مسوولان مربوطه به پيشنهادات اصلاحي اين اثر درباره قانون سقط جنين گفت:‌ اين كتاب حدود يك ماه آينده به اهتمام كرسي حقوق بشر دانشگاه شهيد بهشتي منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط