یکشنبه ۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۸
شمارگان كتاب‌هاي سينمايي در حد شوخي است

بهزاد رحيميان، نويسنده و پژوهشگر سينمايي، معتقد است شمارگان كتاب‌هاي سينمايي پايين و در حد شوخي است و اين حوزه نيازمند توجه بيشتري است.\

رحيميان با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، افزود:‌ تحقيق و پژوهش در حوزه سينما بسيار سخت و طاقت فرساست چون منابع مكتوب در اين زمينه بسيار محدود است. از اين رو محققان كمتر علاقه نشان مي‌دهند تا به پژوهش مکتوب در حوزه سينمايي بپردازند. اين كار با توجه به زماني كه براي آن صرف مي‌شود جنبه اقتصادي هم ندارد. تنها علاقه است كه پژوهشگران را به ادامه اين كار وا مي‌دارد. 

وي در ادامه درباره آثاري كه در دست كار دارد، گفت: تدوين و گردآوري مطالب مجموعه كتاب‌هاي «راهنمای فیلم» از سال 1376 آغاز شد. ايده اصلي آن در وهله نخست تاليف «دانش‌نامه سينماي جهان» بود كه شامل تمام اصطلاحات فني، زيباشناسي، شاخه‌هاي سينمايي، تاريخچه سينماي كشورها، شرح‌حال دست‌اندركاران رشته‌هاي مختلف و غيره مي‌شد؛ ولي عملا عرضه آن به تعويق افتاد و دو كتاب «بازيگران» و «آهنگ‌سازان» و مجموعه «راهنماي فيلم» در راستاي آن منتشر شد.

رحيميان افزود: از اين مجموعه كتاب «كارگردانان» در دست انتشار است. در اين كتاب‌ها زندگينامه، خصوصيات و سبك كار و فيلم‌شناسي هنرمندان ارايه مي‌شود.

وي درباره مجموعه «راهنماي فيلم» گفت: بررسي فيلم‌ها در مجموعه «راهنماي فيلم» از سال 1895 آغاز شده كه اين مجموعه تا سال 2009 منتشر شده است.

به گفته رحيميان،‌ اين مجموعه در وهله نخست با یادداشت ناشر، فهرست مطالب و راهنمای استفاده از مطالب آغاز می‌شود
و شامل راهنمای مشخصات، خلاصه داستان و مرور فیلم‌هاي سینمای جهان است که با نگاه تاریخی تهیه و تنظیم شده. در این کتاب‌ها پس از عنوان‌بندی هر فیلم، خلاصه داستان آن، در چند سطر آورده شده.

به گفته وي، پس از معرفی فیلم‌ها، در بخش «بهترین‌ها»، منتخب جوایز اسکار با معرفی بهترین فیلم، کارگردان، بازیگر نقش اول زن و مرد، بازیگر نقش مکمل زن و مرد، فیلمنامه ارژینال و اقتباسی، فیلمبرداری، موسیقی متن و بهترین فیلم خارجی، معرفی سه فهرست اصلی برحسب الفبای فارسی، لاتین و منابع اصلی هم ارايه مي‌شود. 

به گفته رحيميان، كتاب «راهنماي فيلم 2010» نيز تاپايان سال منتشر خواهد شد. ناشر مجموعه «راهنماي فيلم» و «دانشنامه سينمايي: كارگردانان» انتشارات روزنه‌كار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط