شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۸
شاهنامه‌خواني و نقد ادبيات حماسي در بشرويه

همزمان با هفته کتاب و به مناسبت نکوداشت سال فردوسي، مراسم شاهنامه‌خواني و نقد ادبيات حماسي در بشرويه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي اداره کل امور کتابخانه‌هاي استان خراسان جنوبي، در اين مراسم که به همت اداره امور کتابخانه‌هاي عمومي بشرويه در نمايشگاه بزرگ کتاب بشرويه برگزار شد جمعي از اساتيد و صاحب‌نظران ادبيات و تاريخ ادبي ايران به بيان جنبه‌هاي مختلف شاهنامه‌سرايي و چگونگي پيدايش حماسه‌هاي ماندگار در تاريخ ايران به نام شاعر شهير ايران زمين، حکيم ابوالقاسم فردوسي، پرداختند.

عباس آزادي استاد ادبيات در بشرويه با ذکر گوشه‌اي از زندگي‌نامه فردوسي به خصوص مرگ وي گفت: عظمت مقام و کار فردوسي در نام گذاري روز و سال خلاصه نمي‌شود و ما بايد هر کدام در اندازه و توان خود در بزرگداشت فردوسي و تاريخ ادبي کشورمان تلاش کنيم.

عليرضا پوررفعتي نويسنده و اديب بشرويه‌اي ديگر سخنران اين مراسم نيز ضمن اشاره به مغفول ماندن ارزش بزرگ کار فردوسي در سرودن شاهنامه بيان داشت: فردوسي در همان زمان اوج مبارزه با شيعه‌گري و پيوند با اهل بيت به وضوح در شعر خود برخي عقايد فرقه‌هاي منشعب در آن زمان را نقد کرده و بر آن خط بطلان کشيده است.

وي در ادامه با پرداخت تطبيقي ادبيات حماسي ايراني و مقايسه آن با ديگر حماسه‌سرايي‌هايي چون ايلياد و اديسه، ادبيات حماسي مهابهارات هندي و تراژدي روم و يونان باستان، شاهنامه را اوج حماسه در جهان ادب عنوان کرد. 

در ادامه اين مراسم ابياتي از شاهنامه فردوسي توسط نظيفي قرائت شد و در پايان نماهنگي از شاهنامه و تصاوير حماسي نظير نبرد رستم و اسفنديار و نبرد رستم و سهراب پخش شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط