شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۹
بررسي كتاب « اقتصاد سياسي جهاني» در فصلنامه مطالعات راهبردي

چهل و چهارمين فصلنامه مطالعات راهبردي به سردبيري امير محمد حاجي‌يوسفي با صاحب امتيازي پژوهشكده مطالعات راهبردي منتشر و روانه بازار نشر شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)‌، اين فصلنامه دربردارنده مقالاتي درباره پليس و امنيت،‌ پليس و جهاني شدن، مطالعات منطقه‌اي و نقد و بررسي كتاب « اقتصاد سياسي جهاني: درك نظم اقتصاد بين‌الملل» تاليف «رابرت جي. گيلپين» است.

در بخشي از مقاله «جهاني شدن، امنيت و پليس» به قلم محمود يزدان‌فام آمده است: «مهمترين وظيفه دولت برقراري امنيت است. تهديد امنيت يا از سوي كشورهاي ديگر صورت مي‌گيرد كه آن را تهديد امنيت ملي مي‌نامند و يا از سوي افراد و گروه‌ها داخلي عليه يكديگر است كه با تضعيف دولت و از بين رفتن نظم اجتماعي بروز مي‌يابد. دولت قدرت برتر را در اختيار دارد و به منظور برقراري امنيت و اعمال حاكميت، ابزارها و سازمان‌هاي را به وجود مي‌آورد كه نيروي نظامي و انتظامي (پليس)، يكي از برجسته‌ترين آنهاست. نيروي انتظامي براي برقراري امنيت و آرامش در جامعه، سازماني را به وجود آورده و بر اساس برداشت خود از محيط تهدبد، ابزارها و شيوه‌هاي تهديد،‌ تاكتيك‌هايي را براي تامين هدف در پيش مي‌گيرد. هر چند پليس ثابت است، اما محيط امنيتي، ابزارها و شيوه‌هاي تهديد و برقراري امنيت در حال تغيير است. جهاني شدن يكي از عوامل موثر در اين تغيير و تحول، در دو دهه گذشته بوده است.»

همچنين در قسمتي از كتاب « اقتصاد سياسي جهاني: درك نظم اقتصاد بين‌الملل» تاليف «رابرت جي. گيلپين» با ترجمه عبدالله قنبرلو آ‌مده است: «اقتصاددانان نئوكلاسيك بر اين باورند كه توزيع فعاليت‌هاي اقتصادي تابع قانون مزيت نسبي است. اينكه چه كشوري، چه چيزي توليد كند، مهم نيست. مهم اين است كه نوعي تقسيم كار بين‌المللي وجود دارد كه در آن هر كشوري بسته به مزيت نسبي‌اش توليد مي‌كند. آنها به اهميت حوزه‌هاي انحصاري اقتصاد توجه جدي نكرده‌اند.»

چهل‌ و چهارمين شماره فصلنامه مطالعات راهبردي در 191 صفحه و بهاي 20000 ريال از سوي پژوهشكده مطالعات راهبردي راهي بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط