دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۷

«کلمنس جی زتس» نویسنده اتریشی به خاطر نگارش رمان «فرکانس ها» به عنوان برنده جایزه ادبی سال 2010 شهر برمن آلمان معرفی شد. این جایزه که از سوی بنیاد «رودولف الکساندر شرودر» اهدا می شود 20 هزار یورو ارزش دارد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این رمان داستان باورنکردنی یک پدر و پسر است که با تسلط زبانی و با زیرکی و در عین حال سادگی نوشته شده است. در عین حال این اثر به شکلی دقیق و بی‌رحمانه داستان یک خانواده را به تصویر کشیده است. 

«زتس» که در سال 1982 در شهر«گراتس» متولد شده، در رشته‌های زبان‌شناسی و ریاضیات تحصیل کرده است. وی همجنین به کار ترجمه نیز می‌پردازد و عضو موسس گروه ادبی «پلت فورم» است.  او در سال 2007 رمان «پسرها و سیاره ها» را منتشر کرد و رمان «فرکانس ها» دومین رمان وی به شمار می رود. 

هیات داوران رمان «آقای بلانس» که نخستین اثر «گراف» نویسنده سويیسی است را شایسته کسب جایزه تشویقی 6 هزار یورویی خود دانست. هردوی این جوایز 26 ژانویه در شهر برمن آلمان به برگزیدگان اهدا می‌شود. 

به گفته هیات داوران زبان وسوسه‌انگیز و واقع گرای «گراف»، یک کمدی را در تضاد میان دنیای سفید فکر و زندگی روزمره خالی از اتفاق بوجود آورده است. این نویسنده که در سال 1978 در «وینترتور» دیده به جهان گشوده در رشته زبانشناسی در زوریخ و در رشته ادبیات در«لایپزیک» تحصیل کرده است. 

جایزه ادبی «برمن» در سال 1953 توسط بنیاد «رودولف الکساندر شرودر» راه‌اندازی شد و «زیگفرید لنتس» و «اینگبورگ باخمن» از برندگان پيشين آن هستند. این بنیاد به نام شاعر و معمار اهل «برمن» که از سال 1878 تا 1962 می‌زیست، نامگذاری شده است.
جایزه تشویقی این بنیاد نیز در سال 1977 پا به عرصه حیات نهاده و هزینه آن را مرکز بیمه عمومی شهر برمن تامین می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها