جمعه ۲۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۰
شعر جنگ چندصدايي مي شود

عبدالجبار کاکایی دبیر شانزدهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس تاكيد كرد:در كنگره شانزدهم به تمام صداهاي شعر جنگ امكان ارايه آثار داده مي شود و كنگره از اين طريق به سمت چندصدايي شدن خواهد رفت.اين كنگره در واقع يك پاتوق سراسري براي شعرخواني است، چند صدايي كردن تريبون شعر جنگ مهم ترين هدف ما در اين كنگره است. قصد ما بر اين است كه كسي كه پشت تريبون مي آيد بتواند نگاه خاص خودش را به پديده جنگ داشته باشد.

کاکایی در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با بیان اين كه جنگ را باید به عنوان محکی در نظر داشت که می تواند سره را از ناسره مشخص كند، افزود: برای من در برپایی این کنگره، جنگ یک محک جدی برای ارزیابی آثار رسیده است. از این نظر که مشخص شود آثار ارایه شده تا چه میزان خاستگاه طبیعی دارند.

وی با اشاره به این که در ابتدا قصد او در جهت هر چه بیش تر پژوهشی کردن و علمی کردن این کنگره بوده است، گفت: ولی با بررسی های بیش تر به این نتیجه رسیدیم که با توجه به این که در سالهای گذشته این کنگره اصولا محل و پاتوقی سراسري برای شعرخوانی بوده است، و با توجه به خشكي مباحث تئوريك و نظري براي يك كنگره سراسري، امسال نیز تکیه اصلی ما باید روی شعرخوانی باشد.

کاکایی در ادامه با بیان این که بیش تر تغییرات کنگره شانزدهم به نسبت سال های پیش در همین زمینه خواهد بود، افزود: از آن جا كه اين كنگره در واقع يك پاتوق سراسري براي شعرخواني است، چند صدايي كردن تريبون شعر جنگ مهم ترين هدف ما در اين كنگره است. قصد ما بر اين است كه كسي كه پشت تريبون مي آيد بتواند نگاه خاص خودش را به پديده جنگ داشته باشد.

وي تاكيد كرد: حتي پشت اين تريبون مي توان شعر ضد جنگ خواند. مي توان شعر صلح خواند. هر شاعري مي تواند نگاه خاص خود را داشته باشد ، اگر چه ديدگاه ها با هم متفاوت و حتي متعارض باشد. ضمن اين كه در متن خود جنگ هم وقايع قابل انتقادي هست كه مي توان حالا كه جنگ تمام شده به آنها نيز پرداخت.

كاكايي در پايان با تصريح بر اين كه هنرمند با سياستمدار فرق دارد، گفت: صداهاي ساكت شعر جنگ را بايد به چنين كنگره اي آورد تا شعر بخوانند. زیرا تنها در صورتي كه تمام ديدگاه ها مطرح شود مي توان به نقد آنها نشست. تفاوت هنرمندان با سياستمداران درهمين نكته است كه مي توانند ديدگاه هاي متعارض يكديگر را تحمل كنند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط