یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۳
آثار چخوف سهل و ممتنع است

اسماعيل شفيعي، مدرس دانشگاه و كارگردان تئاتر، گفت: آثاري كه چخوف خلق كرده سهل و ممتنع است. دو تك پرده از نوشته‌هاي آنتوان چخوف با عنوان «تراژدي با كمدي اضافه» به كارگرداني او تا 10 آذر در تالار مولوي روي صحنه است./

شفيعي به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: مطالعه آثار چخوف، آشنايي و تمركز روي نوشته‌هاي اين نويسنده، مرا علاقه‌مند كرد تا زماني كه شرايط مناسب بود آثار او را به روي صحنه آورم.

به گفته وي، چخوف در جهان به عنوان نويسنده‌ای امپرسيونيست شناخته شده و كسي است كه اين توانايي را دارد تابه طور مستقيم برش‌هايی از زندگي را عنوان كند. اين نوع نگاه با نگاه ديگر نويسندگان متفاوت است. در واقع دیگر نویسندگان، پلات و بن‌مايه آثارشان تنها ممكن‌الوجود بودن را با خود يدك مي‌كشد و «احتمال وقوع» دارند ولي آثار چخوف به شرايط زندگي اجتماعي تمام گروه‌هاي انساني شبيه و قابل درك است و در همه جا وجود دارد.

شفيعي با بيان اينكه در آثار چخوف اتفاق خارق‌العاده‌اي رخ نمي‌دهد و اين موضوع از نگاه امپرسيونيستي چخوف مي‌آيد، گفت: در حقيقت آثاري كه چخوف خلق كرده سهل و ممتنع است و ظرافت و ريزبيني در آن وجود دارد.

وي ادامه داد: در نگاه نخست تصور مي‌كنيم نوشته‌هاي او ساده است ولي وقتي وارد دنياي چخوف مي‌شويم و زواياي مختلف آثار او را مورد توجه قرار مي‌دهيم متوجه سخت و فني بودن آثار او خواهيم شد.

شفيعي در ادامه افزود: نوشته‌هاي چخوف مانند آيينه تمام نماي زندگي در بخش‌هاي رواني، هيجانات، احساسات انسان است؛ از اين رو دسترسي به اين ويژگي‌ها و نمايشي كردن آن سخت و مشكل مي‌شود ولي با اين وجود كار كردن آثار چخوف لذت بخش است چون با نمايندگان جامعه انساني و خود انسان‌ها روبرو هستيم و بايد احساس و عواطف آنها را زنده كنيم.

وي يادآور شد: نمايش «تراژدي با كمدي اضافه» از دو تك پرده «آواز قو» و «بازيگر ناخواسته تراژدي» تشكيل شده. «آواز قو» داستان دل‌نگراني بازيگر سالخورده تئاتر است كه بعد از 45 سال كار در اين حرفه وقتي گذشته خود را مرور مي‌كند از شرايطي كه در آن قرار دارد راضي نيست.  «بازيگر ناخواسته تراژدي» تك پرده دوم است كه مسايل و مشكلات يك كارمند دولتي را در شرايط ويژه زندگي به نمايش مي‌گذارد.

«تراژدي با كمدي اضافه» تا 10 آذر در سالن اصلي تالار مولوي روي صحنه خواهد بود. مهرداد مصطفوي و حامد پشتيبان بازيگر اين دو تك پرده‌اند. 

شفیعی سال گذشته نمایش «خواستگاری» اثر دیگری از چخوف را روی صحنه آورده بود که در تالار «سایه» مجموعه تئاترشهر اجرا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط