پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۳
دنياي ناشناخته هخامنشيان، بر اساس اسناد تاريخي

«دنياي ناشناخته هخامنشيان» نوشته داريوش احمدي به‌گونه‌اي روشمند و ناقدانه و با اتكا به اسناد دست اول تاريخي، ابعاد و زواياي كم‌تر شناخته شده يا ناشناخته‌ تاريخ هخامنشيان را بررسي مي‌كند. اين كتاب تاريخي به كوشش جوانه توس به چاپ دوم رسيده است._

داريوش احمدي نويسنده كتاب‌هاي تاريخي به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: تا چندين دهه‌ پيش شيوه‌ مورخان غربي در بررسي تاريخ هخامنشيان، تنها بازگويي روايات نويسندگان كلاسيك يوناني و پذيرش كمابيش كامل و دربست آن‌ها بوده بدون آن كه به انگيزه‌ها و اغراض راويان آن‌ها توجه كنند.

وي خاطرنشان كرد: فهم و تحليل رويدادها و مناسبات تاريخي آن دوران بر مبناي تئوري‌ها و ايدئولوژي‌هاي جديد بوده است. متأسفانه شماري از نويسندگان داخلي نيز با پي‌روي نسنجيده از همين نوع تأليفات يوناني‌گرايانه و ايدئولژيك يكسره بي‌اعتبار، و يا با تكرار افسانه‌هاي تاريخي باستان‌پرستانه، گاه از اين سوي بام فروافتاده‌اند و گاه از آن سوي بام!

اين نويسنده و پژوهشگر يادآور شد: اما از دهه‌ 1980 ميلادي به بعد، پژوهشگران تاريخ ايران با بازنگري در مباني پژوهشي و روش‌شناختي خود كوشيدند يكسونگري و جانب‌داري را در بهره‌گيري از منابع تاريخي به كنار نهادند و در مقابل، با استفاده‌ افزون‌تر از منابع شرقي (ميان‌روداني - ايراني) و تحليل رويدادهاي تاريخي با اتكا به جهان‌بيني شرقي و اصول هرمنوتيك (بررسي و فهم رويدادهاي تاريخي در چارچوب زماني - مكاني خود) تاريخ هخامنشيان را از نو تدوين و بررسي كنند. 

وي افزود:‌ انتشار كتاب‌هاي پيشرو و درخشاني چون مجموعه‌ تاريخ هخامنشي (ويراسته‌ هلن سانسيسي- ويردنبورگ و ديگران، ليدن، 1987 به بعد)، تاريخ امپراتوري پارس، از كوروش تا اسكندر (نوشته‌ پيئر بريان، پاريس، 1996)، و تداوم امپراتوري، آشور، ماد، پارس (ويراسته‌ جيوواني لنفرانچي و ديگران، پادوا، 2003) بي‌گمان تأثير كلاني را در بسط و تثبيت اين روش‌شناسي جديد داشته است.

احمدي در ادامه سخنانش گفت:‌ در اين كتاب كوشش شده بر مبناي اين چشم‌اندازها نگاهي نو به دوره تاريخي هخامنشيان داشته باشد و به گونه‌اي روشمند و ناقدانه و با اتكا به اسناد دست اول تاريخي، ابعاد و زواياي كم‌تر شناخته شده يا ناشناخته‌ تاريخ هخامنشيان (اعم از شخصيت‌ها، ساختارها و نهاد‌ها) را، چه در قالب پژوهش‌هاي منفرد و چه با ترجمه‌ مقالات مناسب، روشن و آشكار سازد.

اين اثر نخستين كتاب از مجموعه پژوهش‌هايي است كه درباره‌ تاريخ و فرهنگ عصر هخامنشي منتشر شده و دانسته‌هاي بسنده و روشنگرانه‌اي را در اختيار علاقه‌مندان و پژوهشگران تاريخ ايران قرار دهد.

جايگاه داريوش بزرگ در تاريخ و اساطير ايران، آتوسا، شهبانوي پارسي، ارسس، شهريار گمنام، ايزدبانوي آناهيتا در عصر هخامنشي، آسياي مركزي و سرزمين‌هاي شرقي در عصر هخامنشي، آموزش و پرورش در عصر هخامنشي، مروري بر هفت لوحه از الواح ايلامي تخت جمشيد، قوم پارس، دروغي در دل تاريخ؟!، بازرگاني در عصر هخامنشي، دين زرتشتي در عصر هخامنشي، طبقات اجتماعي در عصر هخامنشي، ثبت اسناد در عصر هخامنشي، نامه‌نگاري در عصر هخامنشي، هخامنشيان و تورات و گئومات از جمله بخش‌هاي مختلف كتاب است.

داريوش احمدي نويسنده و پژوهشگر كتاب‌هاي تاريخي است. «هخامنشيان: فرمان‌روايان زمين و دريا»، «پايان جهان و ظهور موعود در اديان ايران باستان»، «قوم آريا»، «هزاره‌هاي پرشكوه» و «دوازده قرن شكوه» از جمله كتاب‌هاي وي محسوب مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط