سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۵
«نشست تخصصی عقل‌گرایی و تاثیر آن در تمدن غرب»

رييس دفتر جنبش نرم‌افزاري پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از برگزاري «نشست تخصصی عقل‌گرایی و تاثیر آن در تمدن غرب» روز چهاردهم آبان‌ماه با حضور دو تن از نويسندگان برجسته اين حوزه خبر داد.\

دكتر عبدالمجيد مبلغي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره اين خبر اظهار داشت: اين نشست كه از سوي دفتر جنبش نرم‌افزاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار مي‌شود، از سلسله پیش‌نشست‌های تخصصی همایش روش‌شناسی در علوم اسلامی است كه سال آينده جشنواره اصلي آن برپا مي‌شود.
 
وي افزود: در اين برنامه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی و دکتر غلامرضا اعوانی كه از نويسندگان و صاحب‌نظران به‌نام حوزه فلسفه‌اند، در بخش‌هاي متعددي به ارايه ديدگاه‌هاي خود به عنوان سخنرانان اين نشست خواهند پرداخت. 

مبلغي اين برنامه را يازدهمين پيش‌نشست جشنواره سال آتي برشمرد و بيان داشت: نتايج اين سلسله نشست‌ها به عنوان منشورات همايش اصلي در قالب كتاب و آثاري كه تمثيلگر همايش‌اند، چاپ و منتشر مي‌شوند.

رييس دفتر جنبش نرم‌افزاري پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره هدف از برگزاري اين نشست‌ها متذكر شد: بحث روش‌شناسي از جمله مباحث كليدي و تأثيرگذار بر سرنوشت پژوهش‌ محسوب مي‌شود. در حوزه دين‌پژوهي كه غني و بارور است و در سال‌هاي اخير به شكوفايي جدي‌ رسيده، جاي پرداختن به مباحث و رويكردهاي روش‌شناختي و مطالعات روش‌شناسي نيز وجود دارد. اين نشست‌ها در راستاي برطرف كردن خلاءهاي اين حوزه برپا خواهند شد.

وي درباره ديگر ضرورت‌هاي اين برنامه متذكر شد: به نظر مي‌رسد ايجاد ادبيات موثري در تجميع تلاش‌هاي علمي رخ داده و توليد مجموعه‌ ديگري از اين آثار در قالب يك فعاليت پيگيري مي‌شود.
 
مبلغي با تأكيد بر اين كه بحث جنبش نرم‌افزاري با رويكرد شناخت‌شناسي مرتبط است و جنبش نرم‌افزاري بدون توجه به مبحث روش‌شناسي راه به جايي نمي‌برد، اظهار كرد: عقل‌گرايي در اين زمينه، موضوع مهمي است. جست‌وجوي مبحث عقلگرايي و تمدن غربي رويكرد تمهيدي است كه در راستاي فعاليت‌هاي اين همايش قرار دارد و در شناخت حوزه‌اي آن تأثير فراواني مي‌گذارد.

وي با بيان اين كه دبير علمي اين نشست حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسين سوزن‌چي است، خاطرنشان كرد: «نشست تخصصی عقل‌گرایی و تاثیر آن در تمدن غرب» ساعت 45/9 تا 12 روز پنجشنبه 14 آبان ماه در قم، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سالن همایش برپا مي‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط