یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۸
دختر «اورسون ولز» سكوتش را شكست

پس از سال‌ها سكوت، دختر «اورسون ولز» كارگردان و بازيگر مشهور از زندگي و روحيات پدرش در قالب يك كتاب جديد سخن گفته است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از آسوشيتدپرس،‌ «كريس ولز فدر» دختر «اورسون ولز» كه كتاب «در سايه پدرم» را به تازگي منتشر كرده، مي‌گويد: كارهاي پژوهشي متعدد و باارزشي درباره پدرم وجود دارد اما من احساس مي‌كردم  اورسون ولزي كه مي‌شناختم در اين كتاب‌ها حضور ندارد، زيرا بسياري از آن‌ها كه درباره اورسون ولز نوشته‌اند هرگز با او بيشتر از يك رابطه تلفني ارتباط ديگري نداشتند. 

«فدر» كه پيش از اين مجموعه كتاب‌هاي «طلب ذهني» را براي نوجوانان منتشر كرده، مي‌گويد: شايد يكي از دلايل نوشتن كتاب «در سايه پدرم» اين باشد كه قصه اورسون ولز هنوز كامل نشده است.
 
كريس كه در زمان نوشته شدن بيوگرافي‌هاي پدرش با تعداد كمي از اين بيوگرافي‌نويسان درباره زندگي پدرش صحبت كرده بود، گفت دوران سختي را براي وفق دادن خودش با خالق «همشهري كين» پشت سر گذاشته است. اين در حالي است كه روابط او با پدرش كه در سال 1985 درگذشت، نيز بسيار بافاصله بود.
 
خانم فدر مي‌گويد در سال‌هاي اخير موفق شد تا به هدف بزرگش كه دوستي با ولز بود دست يابد. به همين دليل او در سال 2002 شخصا اقدام به انتشار كتاب «كارگردان» كرد كه يك مجموعه شعر بود. او اكنون اما اين مجموعه خاطرات را نوشته است تا اين ارتباط را كامل‌تر كند. 

«در سايه پدرم» كه به وسيله انتشارات «آلگونكويين» منتشر شده، بر روي جلد تيره‌اش پرتره‌اي از ولز را قرار داده كه يك سيگار برگ در دست دارد. 

اين خانم 71 ساله مي‌گويد دلش مي‌خواست كتابي بنويسد كه چهره‌اي انساني از ولز را به نمايش بگذارد. او كه در مانهاتان زندگي مي‌كند افزود «مي‌خواستم او را در حالي مجسم كنم كه همه خواست‌ها و داشته‌هايش را نشان بدهد و كيفيت‌هايي از زندگي‌اش را تصوير كنم كه در كتاب‌هاي ديگر نيامده است». 

با اين حال خانم فدر در اين كتاب خاطراتي از مادرش «ويرجينيا نيكلسون» بازيگر سينما را نيز يادآوري كرده كه همسر اول اورسون ولز بود. 

ولز سه بار ازدواج كرد و داراي سه دختر است. اما اين نخستين بار است كه كسي كه هم‌خون اورسون ولز است در باره او چيزي مي‌نويسد. 

در كتاب خاطرات «فدر» ولز در زندگي واقعي و روزمره توصيف شده است. در اين كتاب ولز يك هنرمند است، در حضورهاي ناگهاني اش در خانواده، او همان قدر مغرور است كه شخصيت مشهور او «چارلز فاستر كين» در «همشهري كين» و همان قدر غيرقابل شناخت كه «هري لايم» شخصيت اصلي «مرد سوم» و همان قدر زخمي و آسيب ديده كه «فال استف» در «موسيقي نيمه شب». 

كارگردان «پيتر باگدانوويچ» كه با ولز رابطه نزديكي داشت و درباره او بارها مطلب نوشته درباره اين كتاب گفته است: من شخصيت صميمي اورسون را كاملا مي‌شناسم و مي‌دانم كه او چقدر شبيه يك پدر بود. بنابر اين هيچ يك از مطالب اين كتاب مرا شگفت‌زده نمي‌كند و فقط براي من يادآوري مردي است كه او را مي‌شناختم. او در عين حال كه مي‌توانست يك پدر باشد مي‌توانست ناپديد هم بشود، او مي‌توانست يك دوست خوب هم باشد و باز ناپديد شود. اين خاصيت او بود.
 
فدر با وجود اين كه با پدرش و زير يك سقف زندگي مي‌كرد اما ممكن بود مدت ها او را نبيند. اما وقتي با هم بودند براي پدرش «دختر نازنينيم» بود. 

فدر در اين كتاب درباره نامادري مشهورش «ريتا هيورث» نيز نوشته است، همينطور درباره جرالدين فيتزجرالد كه هر دو بازيگران مشهور هاليوود بودند. 

جوزف مك برايد كه بيوگرافي ولز را نوشته است اين كتاب را دربرگيرنده جزيياتي از شخصيت ولز دانست. 

اورسون ولز در سال 1934 با ويرجينيا ازدواج كرد و در سال 1937 آنها نيويورك را ترك كردند و به خانه‌اي در خارج از شهر نقل مكان كردند. در آن زمان ولز بازيگر راديو و تئاتر بود و بي‌وقفه بر روي صحنه در نقش ژوليوس سزار ظاهر مي‌شد. پس از به دنيا آمدن «كريس» و در حالي كه او سه سال داشت ولز و همسرش از يكديگر جدا شدند. ويرجينيا بعدا با چارلز ليدر نويسنده ازدواج كرد كه نسبتي با «ويليام راندولف هرست» روزنامه نگار مشهور داشت كه اورسون ولز شخصيت مشهور همشهري كين را با قدرتي كه سرانجام تا نابودي پيش مي‌رود از روي او ساخت. 

كتاب دختر اوروسن ولز اثر جديدي است براي آن دسته از پيروان اين كارگردان مشهور كه هنوز در جستجوي چهره او هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها