شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۳
رويكردهاي عميقي در سنت شعري ما وجود دارد

مهدي مظفري ساوجي كه پيش از اين دو مجموعه شعر را منتشر كرده است، در تازه‌ترين اثرش برخلاف گذشته، روي به زباني امروزي و معاصر دارد. اين شاعر معتقد است كه در سنت شعري ايراني، به ويژه در آثار عين القضات و مقالات شمس تبريزي، رويكردها و نگاه‌هاي عميقي به جوهره شعر وجود دارد.

اين شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: مجموعه جديد "رنگ‌ها و ثانيه‌ها" شامل 45 شعر است كه به لحاظ محتوايي بيش تر به مضامين اجتماعي پرداخته‌اند. 

مظفري ساوجي ادامه داد: من به خودآگاهي در شعر به هيچ وجه اعتقاد ندارم. من معتقد به اتفاق در شعرم و فكر مي‌كنم كه شعر بايد بر مبناي يك اتفاق شكل بگيرد و در واقع، شعر بايد اتفاق بي افتد، رخ دهد. 

شاعر "آيينه‌هاي رنگ پريده" همچنين افزود: حيطه خود آگاهي، حداكثر قابل انطباق بر حوزه نظم است، نه شعر. من معتقد به ناخودآگاهي در شعر هستم، همان كه در گذشته الهام گفته مي‌شد، اما نه دقيقا به آن معنايي كه ما در "فن شعر" قديم با آن مواجه هستيم. 

وي تاكيد كرد:مهمترين مساله در شعر،مساله تاويل پذيري است.به طور كلي در تمام هنرها،مهم‌ترين مساله تاويل پذيري است. 

مظفري ساوجي با بيان اين كه ما در سنت ادبي خود، تعريف‌هاي بسيار عميقي از شعر و جوهره شعري داريم،اضافه كرد: به عنوان نمونه‌هايي از اين تعريف‌ها،مي‌توانم به تعريف عين القضات همداني در "نامه‌هاي عين القضات" و تعريف شمس تبريزي در "مقالات شمس" اشاره كنم. 

نويسنده «شهد اما شوكران» در توضيح بيشتر گفت: عين القضات در "نامه‌ها" ذيل عنوان "شعر" نوشته است: جوانمردا ، اين شعرها را چون آينه‌دان، آخر داني كه آينه را صورتي نيست در خود، اما هركه در او نگه كند صورت خود تواند ديد، همچنين مي‌دان كه شعر را در خود هيچ معني نيست، اما هر كسي از او آن توان ديدن كه نقد روزگار و كمال كار اوست و اگر گويي شعر را معني آن است كه قائلش خواست و ديگران معني ديگر وضع مي‌كنند از خود، اين همچنان است كه مي گويد صورت آيينه صورت روي صيقل است كه اول آن صورت نمود. 

مظفري ساوجي در ادامه يادآور شد: براي تكميل اين پازل، بايد به گفته‌هاي شمس تبريزي در "مقالات" هم اشاره كرد، او مي‌گويد: اين سخن دو روي دارد. اگر بازگويي با كسي كه او را انديشه‌اي هست، او البته همان يك رو فهم كند كه انديشه او باشد. 

وي در پايان تصريح كرد: ما در ميراث گذشته‌مان به منابع بسيار عميقي از شعر و تعريف شعر دست پيدا مي‌كنيم. برخلاف تعريف كساني چون "شمس قيس رازي" يا "رشيد وطواط" كه بيش تر به ظاهر شعر و به اصطلاح به عرض شعر توجه دارند، كساني مثل شمس تبريزي يا عين القضات به جوهر شعر اعتقاد دارند كه در واقع، شعر روي همين جوهر بنا مي‌شود. 

از اين شاعر پيش از اين يك مجموعه شعر از سري "گزيده ادبيات معاصر" توسط انتشارات نيستان در سال 80 و مجموعه شعر "آيينه‌هاي رنگ پريده" از سوي دفتر شعر جوان در سال 82 منتشر شده بود. انتشار سومين مجموعه شعر او را به نام "رنگ‌ها و ثانيه‌ها" انتشارات مرواريد به عهده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط