چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۵
جايزه كافكا به پيتر هانتكه اتريشي اهدا شد

جايزه ادبي كافكا «پيتر هانتكه» نمايشنامه‌نويس، شاعر و مقاله‌نويس اتريشي را به عنوان برنده جايزه سال 2009 معرفي كرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از پراگ ديلي، «هانتكه» 66 ساله عصر ديروز نهمين دوره از جايزه ادبي را كه به نام نويسنده مشهور فرانتس كافكا متولد پراگ، اهدا مي‌شود، از آن خود كرد. اين جايزه به نويسندگان معاصري اهدا مي‌شود كه در آثار خود با خشونت مبارزه و از دموكراسي و حقوق انساني دفاع مي‌كنند.

يكي از اعضاي گروه داوري «زنبور سرخ» هانتكه را كه در سال 1966 منتشر شده دليلي بر گستردگي زبان در آثار اين نويسنده اتريشي دانست. 

هانتكه هنگام دريافت جايزه‌اش گفت با وجود اين كه نخستين بار است كه در پراگ حضور مي‌يابد اما به مدد آثار كافكار احساس مي‌كند اين شهر را مي‌شناسد.

اين جايزه كه از سال 2001 اهدا مي شود، پيش از اين به نويسندگاني چون «فيليپ راث» نويسنده آمريكايي، «ايوان كليما» و «آرنوس لوستيش» نويسندگان چك، «الفريده يلي‌نك» نويسنده و نمايشنامه‌نويس اتريشي برنده جايزه نوبل، پيتر ناداس مجارستاني، هارولد پينتر و هاروكي موراكامي اهدا شده بود. 

«هانتكه» از شناخته‌شده‌‌ترين نمايشنامه‌نويسان اتريشي است و مقاله‌هاي او با مفاهيم بشردوستي به كرات در نشريات آلماني زبان منتشر شده است. كتب‌هاي او نيز از اواخر دهه 60 به مجاري ترجمه شده است.

«هانتكه» كه در رشته حقوق تحصيل كرده در حال حاضر در فرانسه زندگي مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها