سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
بررسي هنرهاي پيش از دوره هخامنشيان در موزه ملي ايران

پنجمين نشست تخصصي موزه ملي ايران، به ريشه‌هاي ناشناخته هنر پرآوازه هخامنشي اختصاص دارد كه با بررسي گزارش‌هاي باستان‌شناسي در موزه ملي ايران برگزار مي‌شود. گزارش‌هاي باستان‌شناسي اين نشست در قالب كتاب ارايه خواهد ‌شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مهرداد ملك‌زاده باستان‌شناس و پژوهشگر دوران تاريخي با محور قرار دادن سنگ يادمان «بمو» به اين موضوع مي‌پردازد كه هنر هخامنشي تا چه اندازه وامدار هنر ايراني پيش از خود است و تا چه حد از هنرهاي غير ايراني الهام گرفته است. 

به گفته كارشناس موزه ملي ايران، سنگ يادمان بمو كه يكي از شواهد هنر دوره عيلام نو به شمار مي‌رود، همزمان با برگزاري اين نشست، پس از حدود پنجاه سال كه از زمان كشف آن مي‌گذرد به نمايش گذاشته مي‌شود و گزارش‌هاي باستان‌شناسي آن در قالب كتاب ارايه خواهد شد. 

اين اثر تاريخي، در دهه 1330 در منطقه‌اي به نام بمو واقع در استان كرمانشاه، در يكصد كيلومتري جنوب غربي سر پل ذهاب به دست آمده است و سال‌هاست كه در انبار ساماندهي موزه ملي ايران نگهداري مي‌شود.

نشست پيشين موزه ملي ايران به «نقش علوم پايه در مطالعات اشياي موزه‌اي» اختصاص داشت و دكتر زهره روحفر نويسنده كتاب «ت‍ج‍ل‍ی‌ ش‍اه‍ن‍ام‍ه‌ در ه‍ن‍ر اس‍لام‍ی‌ اي‍ران‌ م‍وزه‌ م‍ل‍ی‌ اي‍ران‌» در اين باره به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

نشست تخصصي «هنرهاي پيش از دوره هخامنشيان» ساعت 10 صبح امروز، سه‌‌شنبه 5 آبان‌ماه، ساعت ۱۰ در تالار نشست‌هاي تخصصي موزه ملي ايران برگزار مي‌شود. موزه ملي ايران در خيابان امام خميني (ره)، نبش سي تير واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط