دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۰
نقش فعال لابی صهیونیست در شکل‌دهی سیاست خارجی آمریکا

کتاب « سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه؛ نقش لابی‌ها و گروه‌های ذی‌نفوذ» با ترجمه «دکتر ارسلان قربانی» استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه تربیت معلم و «دکتر رضا سیمبر» دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان منتشر شد.\

به گزارش خبر گزاری کتاب ایران(ایبنا)، مترجمان در مقدمه این کتاب در تشریح اهمیت آن نوشته‌اند: «این کتاب به خوبی نشان می‌دهد چگونه لابی طرفدار رژیم صهیونیستی و گروه‌های ذی‌نفوذ، به طور گسترده‌ای موفق شده‌اند منابع مالی و حمایت سیاسی لازم را برای اسرائیل غاصب بسیج کنند.»

«جیسن جی. تری» مورخ و استاد دانشگاه میشیگان ایالات متحده در کتابش به نام «سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه؛ نقش لابی‌ها و گروه‌های ذی‌نفوذ» می‌نویسد: «لابیست‌ها، گروه‌های فشار و ذی‌نفوذ به ویژه لابی‌های حامی صهیونیسم، نقش عمده‌ای در شکل‌گیری سیاست خارجی آمریکا در خاور میانه داشته و دارند.»

«تری» معتقد است که واگرایی ساختاری سیاست خارجی آمریکا و کشته شدن تعداد زیادی از آمریکایی‌ها در جنگ ویتنام در دهه‌های 1960 و 1970و همچنين در افغانستان و عراق در دوران معاصر، سبب شده است بسیاری از آمریکاییان نسبت به مسائل بین‌المللی بی‌تفاوت شوند و نخواهند در شکل‌دهی سیاست خارجی ایالات متحده یا اجرای آن نقش آفرینی کنند. در مقابل، بسیاری از گروه‌های سیاسی و ذی‌نفوذ از جمله صهیونیست‌ها و سازمان‌های صهیونیستی از این خلاء بهره برده و جایگاه مهمی را در تدوین سیاست‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

در بخشی از این کتاب آمده است: «لابی صهیونیست نسبت به اسرائیل همواره متعهد باقی مانده است. یهودیان آمریکا با دغدغه به موضوع اسرائیل می‌نگرند و دارای یک نگرش واحد هستند و آن این که حمایت همه جانبه دولت را بدست آورند. در نتیجه، نفوذ یهودیان علی‌رغم میزان نسبی جمعیتشان در آمریکا بسیار زیاد است و نقش بسیار مهمی در انتخابات آمریکا ایفا می کنند.»

نویسنده «سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه» معتقد است که لابی صهیونیست در کسب حمایت آمریکا از اسرائیل موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است. وي مي‌نويسد: «حمایت کنگره از کمک مالی و نظامی اسرائیل در خلال دهه‌های گذشته نیز سند این موفقیت محسوب می‌شود.»

به اعتقاد تری، وابستگی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا به حمایت مالی گروه‌های صهیونیست و ضعف‌های داخلی و خارجی اعراب باعث شده است. وي مي‌نويسد: «با وجود حساسیت مردم آمریکا نسبت به مسائل حقوق بشر در فلسطین و سایر مردم تحت ستم، واشنگتن بر اساس این احساسات عمل نکند. عدم اقدام دولت آمریکا و سکوت آن در خصوص نقض موازین اساسی حقوق بشر در سرزمین های اشغالی و سایر جاها نشان می دهد که چگونه سیاست خارجی از قبل طراحی شده ایالات متحده بر حمایت از موازین حقوق بشر تقدم دارد.»

نکته مهم از نظر «تری» آن است که برخی از طرفداران اسرائیل می‌کوشند مانع هرگونه انتقادی از اسرائیل و صهیونیسم شوند. او مي‌نويسد: «این موضوع باعث می‌شود منافع اسرائیل تا حد زیادی حفظ شود، در عین حال مانع شده تا عموم مردم و انتخاب کنندگان از نقش و نفوذی که لابی‌های اسرائیل برسیاست خارجی آمریکا دارند، آگاه شوند.»

انتشارات «سمت» این کتاب را به تازگی در شمارگان 1000 نسخه منتشر و روانه بازار کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها