جمعه ۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۰
تشريح مباحث مربوط به حقوق و وظايف زنان در تسنیم هفدهم

مسوول انتشارات اسراء از چاپ هفدهمین جلد از مجموعه تفسیر ترتیبی تسنیم از آثار آیت‌الله جوادی آملی خبر داد و گفت: اين مجموعه دربردانده مجموعه درس‌هاي تفسيري است كه اين عالم رباني در كلاس‌هاي «خارج فقه» خودش در مسجد اعظم شهر قم تدريس كرده‌اند._

حميد بابايي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن اعلام اين خبر، اظهار داشت: جلد هفدهم تفسیر تسنیم به تفسیر «قرآن به قرآن» شانزده آيه نخست «سوره نساء» اختصاص دارد.

وي انواع تفسيرهاي قرآني را به دو شكل ترتيبي و موضوعي برشمرد و گفت: تفسير ترتيبي مشتق از سه نوع «عرفاني»، «روايي» و «تفسير قرآن به قرآن» است. در اين تفسير كه آيت‌الله جوادي آملي نيز به آن توجه داشته‌اند، آيات قرآن كريم با استفاده از ديگر آيات هم‌معني و مشابه قرآني تفسير مي‌شوند.

بابايي با اشاره به اين كه مجموعه سخنراني‌ها و درس‌هاي آيت‌الله جوادي آملي در درس خارج فقه كه براي طلاب پايه 10 به بالا(معادل فوق ليسانس) است، در اين مجموعه گردآوري شده‌اند، خاطرنشان كرد: در اين جلد به مباحثي كه درباره بانوان است، با توجه به ويژگي‌هاي سوره، توجه خاصي شده است.

مسوول انتشارات اسراء افزود: موضوعاتي نظير «حجاز در عصر بعثت از منظر قرآن و تاریخ»، «ترسیم عصر بعثت در نهج‌البلاغه»، «بعثت و دعوت پیامبر اکرم(ص)»، «روش پیامبر(ص) در ابلاغ پیام الهی»، «مباحثی درباره پیدایش انسان و کیفیت گسترش نسل بشر»، «موضوعیت خوف عقلایی در احکام فقهی»، «ازدواج و فلسفه چند همسری»، «مال و سرمایه در فرهنگ قرآن»، «ارث»، «بحث زنان و ميزان ارث آنها از ديدگاه قرآن» و بحث‌های قرآنی، فلسفی، عرفانی و روایی از بخش‌هاي تشكيل دهنده اين اثرند.

وي تفسير روايي را بر مبناي احادث و روايات توصيف كرد و ادامه داد: تفسير عرفاني قرآن كريم نيز بر اساس مضامين عرفاني انجام مي‌شود و در شمار تفاسير ترتيبي قرآن است. تفسير موضوعي نيز بر اساس موضوعاتي صورت مي‌پذيرد كه بزرگان و مفسران موضوع مورد بحث خود را در آيات گوناگون مي‌جويند و آن مبحث را بر اساس ديدگاه‌ها و مفاهيم آيات قرآني تشريح مي‌كنند.

هفدهمین جلد از مجموعه «تسنیم» با تحقيق و تنظيم حجت‌الاسلام حسين اشرفي و عباس رحيميان با ويراستاري سعيد بندعلي در شمارگان 3000 نسخه، 736 صفحه و بهاي 97000 ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط