دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۷

فیلم سینمایی «آخرین ایستگاه» عنوان بهترین فیلم اقتباسی بین‌المللی سال 2009 را کسب و «مایکل هوفمان» کارگردان این فیلم جایزه خود را از دست «یورگن باس» مدیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت دریافت کرد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این فیلم که با اقتباس از رمان «یک تابستان روسی» نوشته «گای پارینی» نویسنده آمریکایی ساخته شده، داستان آخرین سال زندگی «لئو تولستوی» نویسنده بزرگ روسی را به تصویر می‌کشد. در مراسم اهدای جایزه به این اثر، «ولادیمیر تولستوی» نوه این نویسنده شهیر نیز حضور داشت.

«پارینی» بیوگرافی «تولستوی» را به شکل تركيبي از واقعیت تاریخی و تخیل به رشته تحریر درآورده و تشدید تضاد بین زندگی واقعی و اعتقاد راسخ درونی تولستوی را به تصوير كشيده است. ترجمه آلمانی این کتاب در سال 2008 تحت عنوان «آخرین سال زندگی تولستوی» توسط «سی اچ بک» منتشر شد.

«هوفمان» نویسنده و کارگردان این فیلم، پیش از این به دلیل ساختن فیلم‌هایی همچون «رویای نیمه شب تابستان» و «روزی مثل این» به شهرت رسیده بود. در این فیلم «کریستوفر پلومر» بازیگر هالیوود در نقش «لئو تولستوی» و «هلن میرن» بازیگر دريافت كننده جايزه اسکار براي فیلم «ملکه» در نقش «سوفيا» همسر تولستوی ظاهر شده‌اند.

این فیلم در رقابت با سه فیلم «بدنام» اثر «استیو ژاکوبز»، «محافظ خواهرم» ساخته «نیک کازاوتز» و «روح آشپزخانه» ساخته «فاتح آکین» موفق به دریافت این جایزه شد.

هیات داوران این جایزه که از سال2003 هر سال از سوی نمایشگاه کتاب فرانکفورت اهدا می‌شود اعلام کرد: این فیلم از یک اثر حقیقی الهام گرفته که یک تصویر زبانی واقعی و فوق‌العاده را همراه دارد. مایکل هوفمان با جان بخشیدن به شخصیت‌های تاریخی، آن‌ها را برای تماشاگران امروزی ملموس کرده است. هیات داوران این اثر را یک ارتباط فوق‌العاده بین ادبیات و فیلم دانست و از این رو آن را شایسته کسب این جایزه معرفی کرد.

داستان این فیلم به سال 1910 درکشور روسیه بازمی‌گردد كه تولستوی در سن 48 سالگی با عشق زندگی‌اش «سوفیا» ازدواج کرده است. او اکنون 82 سال سن دارد، به یک ستاره در عرصه ادبیات بدل شده و پیروانش او را مانند یک قهرمان مورد احترام قرار می‌دهند.

پس از فرار شتابزده تولستوي به سمت جنوب روسیه، سوفیا درمی‌یابد که نزدیک‌ترین محرم شوهرش سعی دارد این نویسنده را قانع کند که آثار خود را برای مردم روسیه به ارث بگذارد. این مسئله سوفیا را برآن میدارد که با همکاری منشی جوان همسرش به نام والنتین، برای احقاق حق خود تلاش کند. 

این فیلم سینمایی 21 ژانویه سال 2010 درسینماهای آلمان به روی پرده می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها