یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۶
نگاهي نو به تاريخ هخامنشيان بررسي مي‌شود

«نگرشي نو به تاريخ هخامنشيان» عنوان نشستي تخصصي است كه با نگاهي به كتاب‌هاي «دنياي ناشناخته هخامنشيان» و «هخامنشيان: فرمانروايان زمين و دريا» و با سخنراني داريوش احمدي، پژوهشگر فرهنگ و تاريخ ايران، عصر يك‌شنبه (26مهرماه) در بنياد فرهنگي جمشيد برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در ادامه سلسله نشست‌هاي تخصصي بنياد فرهنگي جمشيد جاماسيان، داريوش احمدي نويسنده و پژوهشگر فرهنگ و تاريخ ايران به «نگاهي نو به تاريخ هخامنشيان» مي‌پردازد.

کتاب «هخامنشيان: فرمانروايان زمين و دريا» جديدترين اثر داريوش احمدي توسط انتشارات جوانه توس وارد بازار کتاب شده است. نويسنده در اين کتاب به بررسي زندگي هخامنشيان از زمان کوروش مي‌پردازد و بخش‌هايي از اقتصاد، زندگي شهري، دربار، کتيبه و... در زمان هخامنشي را مرور مي‌کند.

«كوروش، پادشاه جهان»، «نياكان داريوش»، «نگارش آرامي كتيبه‌ بيستون»، «منشور بنيان‌گذاري كاخ داريوش در شوش (نگارش ايلامي)»، «گبرياس، نجيب‌زاده‌ پارسي»، «دربار و درباريان هخامنشيان»، «قراردادها در عصر هخامنشيان»، «اقتصاد در امپراتوري هخامنشي»، «سكه و ضرب سكه در عصر هخامنشيان»، «نظام شهروندي در عصر هخامنشيان»، «گاه‌شماري در عصر هخامنشيان»، «بابل در عصر هخامنشيان» و «مصر در عصر هخامنشيان» از جمله موضوعاتي است که نويسنده کتاب به آن پرداخته است.

در كتاب «دنياي ناشناخته هخامنشيان»، نويسنده كوشيده است بر مبناي بازنگري در مباني پژوهشي و روش‌شناختي خود چشم‌انداز گسترده‌اي به اين زمينه بگشايد و به گونه‌اي روشمند و ناقدانه و با اتكا به اسناد دست اول تاريخي، ابعاد و زواياي كم‌تر شناخته شده يا ناشناخته‌ تاريخ هخامنشيان (اعم از شخصيت‌ها، ساختارها و نهاد‌ها) را، چه در قالب پژوهش‌هاي منفرد و چه با ترجمه‌ مقالات مناسب، روشن و آشكار سازد.

اين اثر نخستين كتاب از مجموعه پژوهش‌هايي است كه درباره‌ تاريخ و فرهنگ عصر هخامنشي منتشر شده است و دانسته‌هاي بسنده و روشنگرانه‌اي را در اختيار علاقه‌مندان و پژوهشگران تاريخ ايران قرار مي‌دهد.

«پايان جهان و ظهور موعود در اديان ايران باستان»، «قوم آريا، «هزاره‌هاي پر شكوه» و «دوازده قرن شكوه» نيز از جمله كتاب‌هاي ديگري است كه به قلم داريوش احمدي به رشته تحرير درآمده است.

دوره پيشين سلسله نشست‌هاي تخصصي بنياد جمشيد به بررسي«نگرشي بر كتاب زرتشت و نيچه» اختصاص داشت و علي يزدي، پژوهشگر تاريخ و تمدن ايران در اين باره به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

نشست تخصصي «نگرشي بر كتاب زرتشت و نيچه» عصر روز يكشنبه (26 مهرماه) ساعت ١٧ در بنياد فرهنگي، هنري جمشيد جاماسيان برپا مي‌شود و علاقه‌مندان مي‌توانند براي شركت در اين نشست به نشاني خردمند شمالي، كوچه‌ شهيد اعرابي، شماره ٤، طبقه دوم، مراجعه كنند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۱
    بسیار عالی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط