شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۱
بررسي بن‌مايه‌‌هاي فولكلور در فرهنگ رسمي ايراني

«لامداد»، نام كتابي ازعبدالرحمن عمادي است كه توسط نشر «آموت» منتشر مي‌شود. اين كتاب دربرگيرنده 16 مقاله درباره آداب و رسوم و ويژگي‌هاي فرهنگي و ‌ادبي مردم شمال و نقاط ديگر ايران است._

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران(ايبنا)، نويسنده در اين كتاب بر آن است كه بن‌مايه‌هاي مبتني بر فرهنگ عامه را در فرهنگ رسمي ايراني بررسي كند.

عبدالرحمان عمادي درباره «لامداد» تازه‌ترين كتابش گفت: مقالات اين كتاب بر پايه تحقيقاتي در فرهنگ و ادبيات كهن تا امروز ايراني است كه مسايلي مربوط به فرهنگ عامه را مورد دقت نظر و واكاوي قرار داده.

وي درباره شاخصه‌ها و كاركردهاي فرهنگ عامه توضيح داد: فرهنگ عامه، فرهنگ پيش پا افتاده نيست و ارتباط آن با فرهنگ رسمي كاملا روشن است؛ چرا كه بسياري از وجوه آن بر پايه آداب و رسوم منطقي ملت‌ها و جمعيت‌ها شكل گرفته و با فرهنگ به طرزي علمي عجين شده است.

اين پژوهشگر درباره يكي از مقاله‌هاي اين كتاب خاطر‌نشان كرد: «قاعده بود و نبود حرف «ر» در میانه گروهی از واژه‌های ایرانی»‌ يكي از مقالاتي است كه براي تحقيقات زبانشناسان مناسب است. در اين مقاله آمده كه حذف حرف «ر» در بسياري موارد براساس تقليد، تخفيف و يا تقليد نيست و دلايل ديگري دارد.

وي درباره مقاله ديگري در اين كتاب با نام «پیشینه دیرپای برنج» نيز گفت: برنج، غله‌اي خوراكي است كه در مناطقي چون هند و ايران و چين و خاور دور  كشت مي‌شده و البته نوع وحشي آن هم وجود داشته. نام اصلي آن جو است. اين غله خوراكي سابقه‌اي 5، 6 هزار ساله دارد.

عمادي همچنين در پاسخ به سوالي درباره معني «لامداد» گفت: «لامداد»، يعني «رامداد» و «رام»، «لم» و «رم»، همگي در اديان مختلف به معناي رحمت و بخشش است. در زيان پهلوي اصلا «ل» نداريم و به جاي آن «ر» به كار مي‌رفته است. در مجموع «لامداد» به معناي داده خداوند بخشنده‌اي است كه هم بخشش و هم نعمت دارد.
   
«جلندی بل کرکرانک»، «تربیز؛ نام و لغت ایرانی و قدیمي دیگری از تبریز»، «پیشینه نام جوبار و بارز در کرمان از زمان اردشیر بابکان»، «پیشینه دیرپای برنج»، «یک بیت شعر منسوب به فریدون و نکته‌هایی نویافته درباره منوچهر»، «قاعده بود و نبود حرف «ر» در میانه گروهی از واژه‌های ایرانی»،‌ «نام‌های دریاچه اورمیه»،‌ «مینو نشان»،‌ «گز»،‌ «دو واژه‌نامه از گویش‌های ایرانی: یزدی و همدانی»،‌ «پرندگان ایران»، «شناسايی پنج فهلوی کهن»، «یغما و عقاید قدیم ایرانی»، «مریم دسیه»، «لتیر لغتی قدیم و ناشناخته در قلمرو گیل و دیلم» و «ابوشکور بلخی و ناصرخسرو در چند شعر»از مقالات درج شده در اين كتاب است. 

اين كتاب 240 صفحه‌اي كه به تازگي مجوز انتشار دريافت كرده، از سوي نشر «آموت» روانه بازار مي‌شود.

از این محقق اكنون کتاب‌هايي چون «دوازده گل بهاری»، «خوزستان در نامواژه‌های آن»، «حمزه آذرک و هرون‌الرشید؛ در آیینه دو نامه» و «آسمانکت؛ چند رسم مردمی» در نشر «آموت» مراحل انتشار را سپري می‌کنند.

در پایان کتاب «لامداد»، فهرستی از مقالات منتشر شده عمادي در نیم قرن گذشته به چاپ می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها