یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۶
بررسي بازتاب تفكر عثماني در واقعه كربلا

چاپ اول كتاب «بازتاب تفكر عثماني در واقعه كربلا» تاليف محمدرضا هدايت‌پناه از سوي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب حاضر درصدد پاسخگويي به اين نگاه عثماني‌هاست كه نه تنها شيعيان، مسوول واقعه كربلا نبودند بلكه تفكرات عثماني، اموي و رومي بود كه فاجعه كربلا را رقم زد و اين حقيقت با ادله و شواهد متقن تاريخي در اين كتاب و ديگر آثار، بررسي شده است.

حادثه عظيم و ارزشمند كربلا، توجه محققان بسياري از شيعه و سني و حتي غيرمسلمان را به خود جلب كرده است و هريك از زاويه‌اي به آن نگريسته و آن را بررسي و تحليل كرده‌اند، اما به نظر مي‌رسد هنوز نكات و مطالب قابل توجهي وجود دارد كه به دليل حساسيت يا شهرت، كمتر نقد و بررسي شده‌اند. از جمله اين موارد، شناخت دقيق تفكر سياسي ـ مذهبي نيروهاي عراقي است كه در برابر قيام امام حسين(ع) صف‌آرايي كردند و در كوفه و كربلا حزب ‌اموي را ياري رساندند.

بر اساس مطالب كتاب، پرداختن به اين موضوع -به‌ويژه در عصر حاضر- از چند جهت حائز اهميت است؛ نخست وحشت و ترسي است كه از بيداري مسلمانان و گسترش و توجه روز افزون جهان به اسلام و تشيع، دشمنان مسلمانان و برخي مسلمانان نادان و متعصب وهابي را فراگرفته و تبليغات وسيعي را كه به تعبير جامع و دقيق مقام معظم رهبري بايد آن را ناتوي فرهنگي ناميد، براي مهار و منحرف كردن افكار عمومي از اسلام و تشيع به راه انداخته‌اند. آنان براي رسيدن به اين هدف، تلاش‌هاي گوناگوني را در جهان آغاز كرده‌اند؛ تصوير خشن و زشت از اسلام و مسلمانان با عنوان تروريست و تحريف جهاد مقدس به اين نام ضد انساني، دامن زدن به اختلافات مذهبي شيعه و اهل سنت و بزرگ‌نمايي آنها و طرح شبهات قديم و جديدي با عناويني، نظير؛ تحريف قرآن، لعن بر صحابه، تكفيرگرايي مسلمانان؛ فرقه‌سازي، گسترش و تقويت خرافه‌پرستي و غالي‌گرايي، قوميت‌گرايي و طرح ده‌ها و صدها شبهه فرهنگي و ديني ديگر و ده‌ها سايت ضد تشيع كه نشان دهنده صرف هزينه هنگفت و به استخدام گرفتن تمام امكانات و نيروهاي فكري و متخصص خود از سراسر جهان است.

جهت دوم كه در راستاي مطلب نخست است، خلع سلاح كردن شيعيان از مباني و پتانسيل‌هاي غني مذهبي و اعتقادي خود است كه در جبهه اول مبارزات عليه كفار و دشمنان اسلام قرار دارند و به يقين يكي از اين مباني و موضوعات مهم اعتقادي كه ديگر نه تنها براي شيعيان، بلكه براي جهان اسلام، نتايج مهمي را در عصر حاضر رقم زده است، عاشورا و قيام سيدالشهدا(ع) است. اگر تا ديروز نسبت به چگونگي مراسم عاشورا به شيعه ايراد مي‌گرفتند و تمام آن را تا سر‌حد بدعت و اعمال خلاف شرع تفسير و تبليغ مي‌كردند و بلكه به سخره مي‌گرفتند؛ امروز شبهات خود را متوجه اصل و ريشه آن كرده و صرف‌نظر از كيفيت مراسم عاشورا، تشيع را به دروغگويي و تحريف هزار ساله آن چيزي كه خود آن را واقعيت مسلم تاريخي فرض كرده‌اند، متهم مي‌كنند. آنان ديگر به قمه‌زني و زنجيرزني و علم و كتل چندان ‌كاري ندارند، بلكه به عاملان و همكاران و همدستان و صحنه‌گردانان اين فاجعه خونين جهان اسلام كار دارند و با بهره‌گيري از گزارش‌هاي مورخان همسو با امويان، تحريف مفاهيم، زمينه‌هاي تاريخي و به‌روز كردن گفته‌هاي برخي مورخان و علماي سلفي و وهابي، شيعيان و پيروان اهل‌بيت(ع) ـ‌اين پرچمداران مبارزه با امويان‌ـ‌ را بانيان اصلي حادثه كربلا و به شهادت رساندن امام خود متهم كرده‌اند.

شايد اين سخن و شبهه در مرحله نخست براي ما از هر فيلم كمدي خنده‌آورتر باشد، اما وقتي با مقدمات به ظاهر علمي و تاريخي و تبليغ آن در كشورهاي مختلف اسلامي و در شبكه‌هاي ارتباط جمعي، به خورد توده‌هاي مردم و مسلمانان مي‌دهند، آن وقت متوجه اهميت اين شبهه و شيطنت ماهرانه آنان خواهيم شد.

نويسنده معتقد است اين شيطنت كه پس از حادثه كربلا در طول چندين قرن با جعل و گزارش‌هاي دروغين تاريخي و تبليغ و تاسيس قواعد منحرف كلامي و صدور فناوري به ظاهر شرعي مبني بر عدم تجويز لعن يزيد و حتي بهره‌گيري از خواب، سعي در تبرئه يزيد و امويان داشت، اينك پا را فراتر نهاده، مسببان و عاملان و معارضان قيام كربلا را شيعيان معرفي كرده‌اند و عزاداري آنان را يك تحريف بزرگ تاريخي تبيين مي‌كنند؛ البته آنان خود مي‌دانند كه چنين ادعايي نبايد تنها با سخنان سطحي و شعاري همراه باشد كه در اين صورت خود را مضحكه عالم و آدم خواهند كرد. از اين‌رو، شبهه خود را با مقدماتي به ظاهر علمي بيان مي‌كنند.

در بخشي از پيشگفتار اين اثر آمده است: «كتاب حاضر در صدد بيان اين مطلب است كه آنان كه در كوفه، مقابل قيام "مسلم" ايستادند و در كربلا سپاه "عمربن سعد" را تشكيل دادند، داراي تفكر عثماني بوده‌اند و كوفي بودن مساوي شيعه بودن، مغالطه‌اي بيش نيست. بديهي است كه اين به معناي حاكميت تفكر عثماني بر كل شهر كوفه نيست و حتي انكار اكثريت شيعيان در برابر اقليت عثماني مذهبان نيست و چنين ادعايي هم نشده است، اما معتقديم همين اقليت عثماني، با پشتوانه قدرت زياد و مديريت فعال توانست با بسيج نيروهاي خود در كوفه و البته استفاده ابزاري از اراذل و اوباش شهر، در برابر اكثريت بايستد و آنان را شكست دهد. اين نه تنها بزرگ‌نمايي و طرف‌داري متعصبانه از يك گروه و حزب خاصي نيست، بلكه عين واقعيت و كشف حقيقتي تاريخي است. بزرگ‌نمايي و خطا اين است كه ما تداعيات ذهني خود را كه از كوفه داريم بر معارضان قيام امام حسين(ع) تحميل كنيم و به يك سخن "قلوبهم معك و سيوفهم عليك" بچسبيم، بدون اينكه به آنچه در خارج اتفاق افتاده و به ماهيت معارضان، توجهي داشته باشيم.»

اثبات اين مدعا در پنج بخش و يك ضميمه تنظيم شده است؛ مفاهيم و بستر تاريخي آنها، برنامه‌هاي تغيير هويت سياسي ـ مذهبي كوفه، بازتاب تفكر عثماني در كوفه، بازتاب تفكر عثماني در كربلا، كربلا و نقش فقها و قراء، منع آب از عثمان و موضع اميرالمومنين(ع).

كتاب‌هاي قرآن مجيد، نهج‌البلاغه، شرح نهج‌البلاغه ابن ابي‌الحديد، الذريعة الي تصانيف‌الشيعه، تفسير آلوسي، مقتل‌الامام اميرالمومنين(ع)، كتاب‌الجرح والتعديل، السنة، الكامل في‌التاريخ، اسدالغابة في معرفة‌الصحابة، اللباب في تهذيب‌الانساب، سؤالات‌الآجري، الفتوح، عمدة عيون صحاح‌الاخبار في مناقب‌الامام‌الابرار، نهج‌الايمان، الدرالنظيم، كتاب‌الثقات، تقريب‌التهذيب، تهذيب‌التهذيب، فتح‌الباري، لسان‌الميزان، الثاقب في‌المناقب، تاريخ ابن ‌خلدون، الطبقات‌الكبري، ترجمة‌الامام‌الحسين(ع)، غريب‌الحديث، الايضاح، تحف‌العقول عن آل‌الرسول(ص)، مناقب آل ‌ابي‌طالب، الفصول‌المهمة في احوال‌الائمة(ع)، الملاحم والفتن، العقدالفريد، فضائل اميرالمومنين(ع)، معجم‌الصحابة، الامامة والسياسة و... از منابع مورد استناد مولف در تدوين اين اثرند.

در انتهاي اين اثر، نمايه‌اي از اعلام و اماكن نيز درج شده است.

چاپ اول كتاب «بازتاب تفكر عثماني در واقعه كربلا» در شمارگان 1500 نسخه، 271 صفحه و بهاي 30000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط