دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۴
بررسي نقش آب در مناقشات اعراب و رژيم صهيونيستي در يك كتاب

انتشارات «الدارالعربیة للعلوم» در لبنان در فهرست جدیدترین آثار سیاسی منتشر شده خود به موضوع مهم منابع آب و چالش‌های سیاسی آن پرداخت.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل ازسایت انتشارات «الدارالعربية للعلوم»، رژيم صهيونيستي همچنان در اجرای استراتژی قدیمی خود براي جستجوی منابع آبی و روش‌های تهاجمی سنتی در سیاست پای بند است.
 
در رابطه با این واقعیت تردیدناپذیر، کتاب «نقش منابع آب در مناقشات اعراب و اسراييل» به موضوع آب‌هایی می‌پردازد که به مساله‌ای حاد و مرکزی در سیاست رژيم صهيونيستي و نزاع عربی ـ اسرايیلی تبدیل شده است؛ چنانکه منابع آب در تمام مراحل تاریخی خاورمیانه عنصر اساسی جغرافیای سیاسی به شمار رفته است. 

حسام شحادة ـ نویسنده و پژوهشگر فلسطینی و کارشناس مسايل اعراب و رژيم صهيونيستي، که مقالات و پژوهش‌های متعددی در این زمینه دارد ـ در این کتاب به بررسی چشم انداز بحران آب میان اعراب و اسرايیل می‌پردازد. 

وي بیشتر آینده بحران را مدنظر دارد و بدین خاطر به موارد تاریخی این بحران نمی‌پردازد مگر آنکه تصویری از وضعیت آینده آن و چالش‌های پیش رو ارائه دهد و راهکارهای لازم را برای محافظت از «امنیت آب» اعراب گوشزد کند. به عنوان مثال او شکل‌گیری یک استراتژی عربیِ شامل درجهت ایجاد امنیت، شکل‌گیری تکامل بین دولت‌های عربی در مواجهه با مسايل مربوط به امنیت آب، تشویق سرمایه‌گذاران عرب در سرمایه‌گذاری در این زمینه و رویارویی با تلاش‌های فرصت‌طلبانه و سوء‌استفاده‌گرانه از بحران آب در منطقه را لازم می‌داند. 

حسام شحاده در فصل اول به منابع آبی موجود در فلسطین می‌پردازد تا در فصل دوم اقدامات و طرح‌های استعماری در بهره‌برداری از آب را در دوره حضور انگلیسی‌ها و پس از آن صهیونیست‌ها بیان کند. فصل سوم به طرح‌های آبی رژيم صهيونيستي بعد از شکل‌گیری این دولت و مصرف آب در آن اختصاص دارد. در فصل چهارم خواننده با توضیحی درباره منابع آب و مصرف آن در کرانه غربی رود اردن و نوار غزه مواجه می‌شود تا از سیاست‌های اسرايیل در بهره‌برداری و غارت این آب‌ها مطلع گردد. 

فصل پنجم از اهداف رژيم صهيونيستي در رابطه با آب‌های کشورهای عربی همسایه ازقبیل آب‌های اردن، لبنان، بلندی‌های جولان در سوریه، رود نیل در مصر و حتی رود فرات سخن می‌گوید. نکته جالب توجه این است که سه کشوری که رود فرات در آن‌ها جریان دارد یعنی ترکیه، سوریه و عراق، هنوز خود به توافق نهایی در بهره‌برداری از آب این رود نرسیده‌اند. این درحالی است که به اعتقاد نویسنده ترک‌ها یک گفتگوی اجمالی با رژيم صهيونيستي را در رابطه با صدور آب به این رژیم انجام داده‌اند. 

فصل ششم اين كتاب به مشکل آب‌ها و ارتباط آن با طرح‌ها و تسویه‌های سیاسی اختصاص دارد و فصل هفتم به چشم‌انداز آینده مناقشات آبی پرداخته است. به عقیده نویسنده انتظار می‌رود که طرح‌های هدفمند رژيم صهيونيستي در بهره‌برداری و تسلط بیشتر بر منابع آبی کشورهای عربی افزایش یابد. نیاز اسرايیل به آب از یک‌سو، و پراکندگی موضع اعراب و ناهماهنگی بین طرف‌های مختلف عربی، تلاش رژيم صهيونيستي را در این زمینه بیشتر می‌کند. 

کتاب «نقش منابع آب در مناقشات اعراب و اسرايیل» در 117 صفحه توسط انتشارات «الدارالعربية للعلوم» در لبنان منتشر و با قیمت 4دلار وارد بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها