چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۱
روايتي از واگويه‌‌های فلسفي انسان معاصر

«كتابت بهار» نام مجموعه داستاني از مهدي مرعشي است كه از سوي انتشارات «ققنوس» منتشر مي‌شود. نويسنده در اين مجموعه به نگاه فلسفي برخي آدم‌ها در نسبت با درونشان پرداخته است./

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مرعشي در «كتابت بهار» نيز مانند «نفس تنگ»، كه سال گذشته(87) توسط نشر «چشمه» چاپ شد، به رابطه انسان‌ها با دنياي درون‌شان و نسبت اين ارتباط با دنیای پیرامون نظر داشته است.

 وي در اين باره به «ايبنا» گفت: انسان‌ها در مجموعه داستان «كتابت بهار»  فلسفه‌ای تازه را در زندگی‌شان جست‌و‌جو مي‌كنند. برخي از آنها به سایه‌ای دل‌ خوش کرده‌اند و گروهي از آنها به دنبال ردپايي از خاطره يا نشاني مي‌گردند تا به زندگي‌ خود انگيزه و  اصالتي بدهند و از اين طريق به نيازهاي دروني‌شان پاسخ گويند.  

مرعشي درباره زبان و شيوه نگارش اين مجموعه داستان اضافه كرد: زبان داستان‌های این مجموعه به اقتضای داستان متفاوت مي‌شود. به عبارت دیگر، هر داستان زبان خود را انتخاب می‌کند؛ به طوري كه در یک داستان زبان بسیار ساده است و در دیگری، زبان بار بيان نمایشی را بر عهده می‌گیرد که قرار است اجرا شود.
 
وي به بيان اختصاصات ديگري از «كتابت بهار» اشاره كرد و توضيح داد: دو داستان از این مجموعه در فضایی منحصر به فرد روايت مي‌شوند. در اين دو، تلاش کرده‌ام با ابزار زبان و فضای آرکائیک به بازگويي و بازشناسي تازه‌ای از ويژگي‌هاي زمان حال بپردازم و از ظرفیت‌هاي گذشته برای باز کردن پنجره‌ای به زمان حال استفاده كنم.
 
نويسنده «نفس تنگ» در پايان تصريح كرد: حس می‌کنم بی‌استفاده گذاشتن ظرفیت مانند گذشته‌نگري، چندان کار خردمندانه‌ای نیست. البته در نهايت، قضاوت اصلي متعلق به خوانندگان اين مجموعه داستان است.  

«سه‌شنبه آخر سال»، «کسی نیست»، «سفید در زمهریر»، «آشنا»، «به همین سادگي»، «ققنوس» و «کتابت بهار» نام‌هاي چند داستان این مجموعه اند.
 
«كتابت بهار»، نوشته مهدي مرعشي، از سوي انتشارات «ققنوس» منتشر مي‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط