چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۰
ارادت به اهل‌بيت(ع)، سرلوحه شهداي كربلاي ايران

چاپ نخست كتاب «ارادت به اهل‌بيت(ع)» گردآوري و تدوين شده توسط موسسه فرهنگي هنري قدر ولايت منتشر و روانه بازار كتاب شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه هفتمين كتاب از مجموعه كتاب‌هاي «سيره شهداي دفاع مقدس» به حساب مي‌آيد، دربردارنده گلچيني از خاطرات راويان درباره سفركردگان ديار هستي است كه در طول سال‌هاي گذشته توسط ناشران مختلف منتشر شده‌اند.

خاطرات دفاع مقدس اغلب در پاكترين لحظات زندگي صاحبان خاطره رخ داده، لذا شايسته است آن لحظه‌هاي غنيمت ثبت و منتشر شوند. آن لحظه‌ها، همان حلقه‌هايي‌اند كه بشر سردرگم امروز را مي‌تواند به «صراط‌‌الذين انعمت عليهم» كه مصداق كامل آن ائمه معصومين(ع) اند، واصل كند.

صاحبان خاطرات دفاع مقدس ثابت كردند كه مي‌شود پس از 1400 سال مقابله با اسلام، به رهنمود خليفه به حق خدا، حضرت علي(ع) جامه عمل پوشاند كه فرمود: «اعينوني بورع و اجتهاد و عفه و سداد؛ با پرهيزكاري و تلاش فراوان و پاكدامني و راستي مرا ياري دهيد.» (نهج‌البلاغه / نامه 45)

وقتي مربي مردان دفاع مقدس، بزرگمردي است كه با پرهيز از پا گذاشتن بر روي كفش طلاب در هنگام ورود به حجره تدريس، از مويرگ ظلم دوري مي‌كند، بالطبع محصول اين مكتب روح‌اللهي بايد مرداني باشند كه در لحظات اضطراري ورود به ميدان مين، پيراهن از تن به در كنند كه؛ اگرچه ما رفتني هستيم، اما چرا لباس بيت‌المال تكه تكه شود!

آنان اثبات كردند مي‌شود سيره جهاد اكبر و اصغر را توام با هم در صورت جوان قرن بيستم متجلي كرد، به شرط آن كه با عمل و نه زبان تنها (كونوا دعاه‌الناس بغير السنتكم) به اسلام دعوت شده باشند.

موسسه فرهنگي هنري قدر ولايت از اواخر سال 1386 ابتدا درباره اين طرح، مطالعات شناختي را آغاز كرد و از ميان موضوعات مختلف اخلاق فردي و اجتماعي، به 30 موضوع كه از عموميت بيشتري در بين رزمندگان اسلام برخوردار بود، رسيد. سپس كار فيش‌برداري درباره موضوعات آغاز شد. فيش‌برداران ارجمند طي تلاش شش ماهه، قريب غالب كتاب‌هاي دفاع مقدس چاپ شده تا اين تاريخ را بررسي كردند تا به خاطراتي دست يابند كه تنها درباره شهداي دفاع مقدس باشد؛ خاطره باشد و نه گونه‌هاي ادبي ديگر؛ از جذابيت لازم برخوردار باشد؛ با اهداف ياد شده متناسب باشد.

از ميان كتاب‌هاي بررسي شده، تمام خاطراتي كه به دليل تبديل به گونه‌هاي ديگر ادبي دچار ضعف استناده شده بودند و نيز خاطراتي كه جاذبه لازم را نداشتند يا درباره شهدا نبودند، از دور خارج شدند. در مرحله بعدي فيش‌ها براي تاييد مجدد بازخواني شدند. سپس هر فيش با توجه به موضوع آن در پوشه مخصوص خودش طبقه‌بندي شد. مراحل بعدي كار؛ حروف‌چيني، ويرايش، تهيه فهرست موضوعي و اعلام بود كه يكي پس از ديگري انجام شد.

جلد هفتم اين مجموعه، ارادت به اهل‌بيت(ع) را كه سرلوحه افعال رزمندگان، به‌ويژه شهدا بود را دستمايه كار خود قرار داده است و در غالب داستان روايي به تصوير مي‌كشد.

در بخشي از مقدمه كتاب آمده است: «يادتان است تمام وجود رزمندگان اسلام ندايشان اهل‌بيت(ع) بود؟ علاوه بر اينكه سعي داشتند سيره‌اشان اهل‌بيتي باشد، سيمايشان را نيز اهل‌بيتي مي‌كردند. پيشاني‌بندهايي كه مي‌بستند، شعارهايي كه بر روي كلاهخود، روي جيب و پشت پيراهن، بازوبندها و پرچم‌ها مي‌نوشتند، همه شعله‌هاي همان عشقي بود كه از درونشان زبانه مي‌كشيد.
ـ السلام عليك يا اباعبدالله الحسين
ـ يا زهرا(س)
ـ مي‌روم تا انتقام سيلي زهرا بگيرم
ـ اللهم عجل لوليك‌الفرج
ـ‌ و...
روشنفكران خالي از عشق، اسم تجلي عشق را مي‌گذارند شعار.
آنها از يك جهت راست مي‌گويند. اگر كسي به طور تصنعي تابلوي اعلانات معشوق شود، در حالي كه دلش خانه معشوق نباشد؛ اين تابلو، شعاري جلوه خواهد كرد. اما آتشي كه از درون زبانه بكشد چه؟ آيا با حساب و كتاب روشنفكري مي‌شود جلواش را گرفت؟»

به عقيده نويسنده، اثبات عشق دروني شهيدان عاشورايي دفاع مقدس، بي‌نياز از برهان است؛ «آفتاب آمد دليل آفتاب». آنان با عمل خويش ثابت كردند در عشق به اهل‌بيت(ع) چنان صادق و شيدايي‌اند كه سرمايه شيرين جان را بهاي عشق‌شان قرار مي‌دهند. با وجود اين، خاكستر دنيا و دنيازدگي روي خاطره‌ها و آن جلوه‌ها را در دل‌ها مي‌پوشاند و زنگار تجمل گرايي و زندگي مادي، محل تجلي عشق را مكدر مي‌كند. بايد اين يادها، زنده بماند و آن‌چنان كه مقتداي عاشقان، رهبر معظم انقلاب اسلامي فرمود: «زنده نگهداشتن ياد و راه شهيدان كمتر از شهادت نيست»، دل‌ها بايد جلوه ارادتي كه با عمل به سيره اهل‌بيت(ع) باقي بمانند. عشق و ارادتي كه با عمل به سيره اهل‌بيت(ع)، همراه بود و همه وجود شعور بود و شور عارفانه و آگاهانه. آنها عقل را فرا راه خود قرار دادند تا به معشوق راه يابند، آن‌گاه كه راه يافتند، اين عشق بود كه تمام وجودشان را به حركت در مي‌آورد.

اثر حاضر، 178 داستان روايي از خاطرات شهدا را حول محور «ارادت به اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع)» براي عاشقان، دلسوختگان و ياران شهداي كربلاي ايران، زنده مي‌كند.

كتاب‌هاي آرام بي‌قرار، آيينه‌تر از‌ آب، آشناي آسمان، اين آخرين كبوتر، آه باران، از هيرمند تا اروند، افلاكيان زمين، اولين اشتباه، از بوشهر تا فاو، اروند خاطرات، اعجوبه قرن، افلاكيان خاكي، ابر فياض، از تبار آينه و آفتاب، بازگشت يك شهاب، به رسم شمشاد، بين دنيا و بهشت، بحر بي‌ساحل، پرواز تا بي‌نهايت، پابوس، پسند جانان، پنجره‌اي رو به بهشت، تمناي شهادت، تا آخرين ايثار، جشن حنابندان، جبهه جنوب، چشم‌هاي بيدار، چشم بيدار حماسه، چشمي در آسمان، چشم بي‌تاب، چاووش بي‌قرار، چهل روز ديگر، حجله هور، حكايت مردان مرد، حماسه ياسين، حديث شهود، خنده بر خون، دامنه‌هاي آبي ‌بهشت، در انتهاي افق، دريا تبار، روشن‌تر از آبي و ... از منابع مورد استناد در تدوين اثر حاضرند.

چاپ نخست كتاب «ارادت به اهل‌بيت(ع)» در شمارگان 5000 نسخه، 326 صفحه و بهاي 40000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط