جمعه ۱۰ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰
حكمت‌هاي درخشان در احادبث معصومان(ع)

چاپ اول كتاب «حكمت‌هاي درخشان» (مجموعه احاديث اعتقادي، عبادي، اخلاقي، اجتماعي و علمي) پژوهش و تدوين عليرضا صابري‌يزدي با ترجمه محمدرضا انصاري‌محلاتي از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر مجموعه‌اي است كه احاديث پيشوايان معصوم(ع) را در حوزه عقايد، اصول، فروع دين، مسائل خانوادگي، تعليم و تربيت، سياست و اجتماع و دنيا و آخرت براي استفاده عموم طبقات جامعه گردآوري كرده است.

بر اساس مطالب کتاب، خداوند، پيامبران را كه مايه رحمت جهانيانند، برانگيخت تا مردم را از گمراهي به سوي هدايت و از تاريكي‌ها به سوي نور ببرند. پيامبر بزرگوار ما حضرت محمد(ص)، خاتم آنان و از همه برتر است. او كسي است كه از همه بيشتر رنج كشيد و در اين راه، آثار عظيمي از خود به جاي گذاشت. پس از وي پيشوايان معصوم كه صريحا از سوي پيامبر تعيين شده بودند، يكي پس از ديگري آمدند تا رهبري و اصلاح همه انسان‌ها را به عهده بگيرند و در تاريكي‌ها براي آنان چراغي فروزان باشند.

پيشوايان معصوم(ع) با وجود مشكلات فراوان و موقعيت‌هاي دشواري كه با آن مواجه بودند و موانع بسياري كه پيش‌ روي‌شان قرار داشت، توانستند به طور شايسته‌اي به وظيفه خود عمل كنند. آنان اصرار داشتند شيعيان و دوستان خود را نيز در وظيفه ابلاغ سخن حق شركت دهند و با تاكيد هرچه بيشتر بر اين تلاش وادارند. بر همين اساس در ميان روايات، نكته‌هاي فراواني در زمينه ترغيب به فراگيري دانش و تعليم آن و نيز گسترش حديث و معرفت به چشم مي‌خورد. از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است: «هركس حديثي براي امت من نقل كند و به وسيله آن، سنتي را به پا دارد و بدعتي را از بين ببرد، بهشت براي او خواهد بود.» بر مبناي اين اصل، راويان و دانشمندان در جمع‌آوري و دسته‌بندي روايات تلاش كرده و زحمات فراواني را در اين راه متحمل شده‌اند.

بر اساس مطالب كتاب، پيشوايان معصوم(ع) هيچ مساله‌اي را كه مربوط به زندگي انسان است ـ‌از كوچك‌ترين مسائل شخصي گرفته تا بزرگ‌ترين مسائل سرنوشت‌ساز اجتماعي و سياسي، و از مسائل مربوط به دنياي مردم گرفته تا مسائل مربوط به آخرت آنان‌ـ فرو نگذاشته‌اند. آنان در تمامي اين موارد سخنان استوار، دستورهاي حكيمانه، برهان‌هاي روشن و حكمت‌هاي شگفت‌انگيزي از خود به جاي گذاشته‌اند.

در بخشي از مقدمه مولف درباره احاديث معصومان (ع) آمده است: «حديث، نور و ضياء و روشني است، آفتاب، بلكه خورشيد است. به همان اندازه كه در عالم ماده، آفتاب و نور ثمربخش است و فايده دارد، به همان اندازه كه اشعه آفتاب به جهان هستي مدد مي‌رساند، زيادتر، بالاتر و والاتر از آن، حديث به عالم معنا و جهان روح، تاثير مي‌بخشد.
آري، حديث مي‌تواند تمام زواياي جان و روح بشر را روشن و منور سازد، حديث باران است، مايه زندگي و آب حيات است. حديث باران رحمتي است كه هستي بشر را جلا مي‌دهد طراوت مي‌بخشد و با نشاط مي‌سازد. باران رحمت پروردگار ثمرات فراواني دارد: طراوت گياهان و درختان، رويش سبزه‌زارها، رفع و دفع آفات و ...
و اما احاديث اهل‌بيت(ع) ثمراتي به مراتب بالاتر و جامع‌تر و مفيدتر دارد. احاديث اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع) راه رسيدن به كمالات انساني و سجاياي اخلاقي را به انسان‌ها نشان مي‌دهند. احاديث مسير رستگاري و تكامل را به انسان‌ها مي‌آموزند. احاديث، ارزش‌ها، عزت‌ها و راه رسيدن به آنها را به بشريت ياد مي‌دهند.»

سخنان معصومين(ع) كه تحت عنوان سنت در كنار قرآن مجيد قرار گرفته‌اند، ارزشمندترين سرمايه معنوي و جامع‌ترين دستورالعمل زندگي مسلمانان به حساب مي‌آيند. اين ذخيره معنوي به قدري غني است كه در تمام موارد حيات انسان ـ‌حتي در موارد بسيار جزئي‌ـ راهنمايي‌هاي لازم را ارائه داده و بشر را به خير دنيا و آخرت ارشاد كرده است.

به حق مي‌توان گفت اگر مسلمانان اين دستورها را در زندگي خود به طور كامل به كار بندند، در تمام زمينه‌ها بر ساير ملل دنيا برتري خواهند يافت، چنان‌كه تاريخ به ما نشان مي‌دهد مسلمانان در بدو پيدايش اسلام از اين موقعيت ارزشمند برخوردار بودند، بدان سبب كه سخنان معصومين(ع) از منبع فياض علم ‌الهي سرچشمه گرفته و خطا و اشتباه در تشخيص آنان راه نداشته و آنچه را گفته‌اند، بر اساس آگاهي از مصالح و مفاسد بشر، به عنوان دستوراتي قطعي و اجتناب‌ناپذير براي وصول به هدف‌هاي مورد نظر بوده است.

در بخش ديگري از مقدمه درباره چگونگي شكل‌گيري و ضرورت تدوين كتاب مي‌خوانيم: «اين اثر داراي پنج هزار حديث در پانصد عنوان درباره مباحث توحيد، نبوت، امامت، اصول دين، فروع دين، مسائل اخلاقي اجتماعي و غيره مي‌باشد كه مخصوصا در مسافرت‌هاي تبليغي مي‌تواند براي مبلغين گرامي گره گشا باشد و جاي‌گزين چندين جلد كتاب شود. همچنين علاوه بر فهرست مآخذ و مدارك و فهرست موضوعي داراي فهرست الفبايي نيز هست. و در خصوص فهرست‌هاي موضوعي و الفبايي و نيز تبويب و تنظيم مطالب، حجة‌الاسلام والمسلمين حاج شيخ محمود درياب مرا كمك كرد كه همين جا از زحمات ايشان قدرداني مي‌كنم.
با جمعي از علما و اساتيد معظم، درباره تاليف و تدوين بهتر اين اثر مشورت كردم و از آنان نظر خواسته و حتي قبل از چاپ، بعضي از آن عزيزان به اجمال و بعضي به تفصيل تمام احاديث كتاب را مطالعه فرموده و بنده را از راهنمايي و تشويق خود بهره‌مند ساخته‌اند.
در اين‌جا به پاس قدرداني و تشكر، نام آن سروران را به ترتيب الفبا ذكر مي‌نمايم: اساتيد بزرگوار: آية‌الله رضا استادي، علامه يحيي انصاري شيرازي، مرحوم آية‌الله محسن حرم‌پناهي(ره)، آية‌الله ابوالقاسم خزعلي، مرحوم آية‌الله سيدمهدي روحاني(ره)، آية‌الله‌العظمي موسي شبيري‌زنجاني، آية‌الله‌العظمي لطف‌الله صافي‌گلپايگاني، علامه سيدجعفر مرتضي‌عاملي، آية‌الله‌العظمي ناصر مكارم شيرازي، آية‌الله محمدتقي مصباح يزدي، آية‌الله‌العظمي حسين نوري همداني.
به هر جهت، آنچه در اين اثر فراهم آمده، غير از هزاران حديث در صدها موضوع، به تفكيك اين تعداد حديث، در موضوعات زير آمده است:
160 حديث پيرامون شناخت خداوند
80 حديث درباره شناخت پيامبر اكرم(ص)
260 حديث در زمينه شناخت امامان معصوم(ع)
350 حديث پيرامون فضايل و مناقب مخصوص اميرالمومنين علي(ع)
207 حديث درباره فاطمه زهرا(س) و امام زمان(عج)
250 حديث مربوط به نماز و روزه
254 حديث در زمينه ازدواج، مسائل زناشويي، تربيت فرزند و ... به چشم مي‌خورد.»

كتاب حاضر در هفت بخش و 31 فصل، سامان يافته است: بخش اول؛ عقل و علم (عقل، دانش و دانشمند)، بخش دوم؛ اعتقادات (شناخت خدا، نبوت و امامت، ولايت، بخشي از فضائل اميرالمومين(ع)، بخشي از فضائل فاطمه(س)، درباره مهدي (ع)، قيامت، قرآن، درباره حديث)، بخش سوم؛ عبادات (درباره اسلام و عبادات، درباره نماز، روزه، خمس و زكات، حج، زيارت)، بخش چهارم؛ سياست (ولايت فقيه، جهاد، امر به معروف و نهي از منكر، حدود و قصاص)، بخش پنجم؛ اخلاق عمومي (خوش‌خويي، روابط اجتماعي، ازدواج)، بخش ششم؛ تربيت نفس و دوري جستن از گناهان (ايمان و پرهيزگاري، تربيت نفس، امور تربيتي، گناهان و آثار آنها، پاره‌اي از گناهان)، بخش هفتم؛ دنيا (دنيا و جمع‌آوري مال، خصلت‌ها و كارهاي ناپسند).

كتاب‌هاي قرآن مجيد، نهج‌الفصاحه، نهج‌البلاغه، مفاتيح‌الجنان، غررالحكم، مناقب‌آل‌ابي‌طالب، الملاحم والفتن، فلاح‌السائل، معدن‌الجواهر، عوالي‌اللئالي، كشف‌الغمه، اعيان‌الشيعه، الغدير، العوالم، حلية‌الابرار، غاية‌المرام، تحف‌العقول، اثبات‌الهداة، الفصول‌المهمه، وسائل‌الشيعه، احقاق‌الحق، الحياة، عدة‌الداعي، تاريخ بغداد، مناقب خوارزمي، اعلام‌الدين، كفاية‌الاثر، جامع‌الاخبار، نورالابصار، بهج‌الصباغه، كلمة‌الامام الحسن(ع)، كلمة‌الرسول‌الاعظم(ص)، منتخب الاثر، توحيد، خصال، امالي، ثواب‌الاعمال، علل‌الشرايع، عيون ‌اخبارالرضا(ع)، فضائل‌الشيعة و صفات‌الشيعة، كمال‌الدين و تمام‌النعمة، معاني‌الاخبار، من لا يحضره‌الفقيه، سنن‌النبي، العروة‌الوثقي، بحارالانوار، احتجاج، استبصار، تهذيب‌الاحكام و ده‌ها عنوان كتاب ديگر (جمعا 140 كتاب) از منابع مورد استناد مولف در تدوين اين اثرند.

همچنين در انتهاي اين اثر، نمايه موضوعي نيز درج شده است. 

چاپ اول كتاب «حكمت‌هاي درخشان (مجموعه احاديث اعتقادي، عبادي، اخلاقي، اجتماعي و علمي)» در شمارگان 1500 نسخه، 924 صفحه و بهاي 190000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط