دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۰
جبر و اختيار پست‌مدرنيستي

بررسي جبر و اختيار از نگاه جريان پست‌مدرن در كتابي با عنوان «آزادي و ضرورت، زيستن در ناساز» نوشته علي زاهد از سوي انتشارات نگاه معاصر در دست انتشار است.\

اكبر قنبري، مدير مسوول انتشارات نگاه معاصر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: اين اثر ناسازه (پارادوكس)هاي مبحث جبر و اختيار را در بندهاي هشتاد و هشتگانه به بحث و چالش مي‌كشد.

وي افزود: اين كتاب در نهايت به روايت «نه جبر و نه اختيار بلكه امر بين آنها» مي‌رسد. نويسنده در هر يك از بندهاي كتاب موضوعي را پيش مي‌كشد و به بيان نظرات خود به شيوه‌اي خاص مي‌پردازد. او در يكي از بندهاي اين اثر، مطالبي درباه آرمان‌شهر بيان مي‌كند نظير اين كه «در ناخودآگاه هر كس آرمان‌شهري است،‌ در آرمان‌شهر كودكان به جاي مدرسه،‌ شهربازي و در آرمان‌شهر بزرگسالان، دنيايي عجيب و غريب است، عده‌اي هم به آرمان‌شهري مي‌انديشند كه در آن كسي به آرمان‌شهر فكر نكند.»

قنبري با اشاره به فضاي خاصي كه بر اين كتاب حاكم است، گفت: اين اثر مقدمه‌اي ندارد و بلافاصله به بندها مي‌پردازد كه دليل اين امر را مي‌توان در پست‌مدرن بودن اين اثر دانست. 

به گفته قنبري، در بند ديگري از اين اثر آمده است: «هر چيزي را نمي‌توان اثبات كرد، بايد اين وسوسه را كنار گذاشت. بعضي چيزها را بايد همين‌طور كه هستند، پذيرفت يا با همين‌طور پذيرفتن آنها كنار آمد و آنها را اساس يا ميداني براي درگيري با آنها قرار داد. اموري مانند من بودن، اذهان، ديگر بودن، جهان، آزادي اراده و نيز وجدان اخلاقي موضوع اثبات قرار نمي‌گيرند، ما آنها را از پيش پذيرفته‌ايم و يا به ناگزير داريم و سپس در افق آنها به داوري درباره چيزهايي مي‌پردازيم.» 

قنبري همچنين به پيوست‌هاي اين اثر اشاره كرد و گفت: اين پيوست‌ها در قالب اشعار چهارپاره و مرتبط با موضوع جبر و اختيارند.

وي در پايان گفت: اين كتاب پس از طي مراحل اداري و چاپ در شمارگان 5500 نسخه منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط