چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۹
امریکا تنها امپراتور دنیا نیست

كتاب جديد «فرید زکریا» تحلیلگر سیاسی و ريیس هیات تحریریه مجله «نیوزویک» كه سال پيش با عنوان «جهان پسا آمریکا» منتشر شد، به عربي منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روزنامه اردنی الدستور، این کتاب توسط انتشارات «العربیه للعلوم» در بیروت منتشر شده است.

در این کتاب زکریا می‌نویسد که تحولات سریع عصر صنعتی و حرکت پرسرعت آمریکا به سمت ایجاد تحول در عرصه سیاسی و اقتصادی این کشور را پس از امپراتوری رم به بزرگ‌ترین کشور قدرتمند جهان که توانسته در بیشتر سال‌های قرن بیستم این قدرت را حفظ کند، بدل کرد.

زکریا سپس در ادامه کتاب به ایراد چندین پرسش می‌پردازد که در راس آنها بحران اقتصاد جهانی قرار دارد. بحرانی که نه از منشاء تولد اقتصاد آزاد جهانی یعنی اروپا بلکه از قلب آمریکا آغاز شده است. بحرانی که نه تنها امریکا را به کام خود کشاند بلکه کشورهای دیگر غربی را نیز با خود فرو برد.

وی سپس به کشیدن تصویر دنیای جدید می‌پردازد و می‌نویسد، دنیا به سرعت به سمت جهان پس از آمریکا در حال حرکت است. جهانی که کشورهای بزرگی چون چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، کنیا و غیره در آن ظهور کرده‌اند. کشورهایی که خود هر کدام در عرصه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی حرفی برای گفتن دارند و به زودی جهان را به سمتی پیش می‌برند که نهضتی جدید در عرصه جهانی رقم می‌خورد.
 
به اعتقاد نویسنده در این دنیای جدید دیگر امریکا تنها امپراتور دنیا نیست و بحران اقتصاد جهانی کاری کرد که قدرت‌های جدیدی ظهور کنند که افول تک محوری آمریکا را رقم زده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها