دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۶
اعتراض اساتید دانشگاه پورتوریکو به توقیف 5 کتاب

چند استاد دانشگاه‌های پورتوریکو به توقیف پنج کتاب از مواد درسی دبیرستان‌های این کشور اعتراض کردند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آسوشیتدپرس، این پنج کتاب که به زبان اسپانیولی نوشته شده، پیش‌تر بخشی از برنامه درسی سال یازدهم دبیرستان‌های پورتوریکو محسوب می‌شدند، ولی مسئولان ممیزی کتاب امسال به دليل برخي اشاره‌هاي غيراخلاقي، به مقام‌های آموزشی هشدار دادند. 

مسئولان آموزشي نيز به دليل استفاده از برخي واژه‌ها در اين كتاب‌ها آن‌ها را از فهرست درسي دانش آموزان دبيرستان حذف كرده‌اند.
 
یکی از کتاب‌های توقیف شده، رمان «آئورا» نوشته «کارلوس فوئنتس» نویسنده مکزیکی و از چهره‌هاي بنام آمریکای لاتین است. او در اين باره گفت اين كارها فقط موجب پرفروش شدن اثر مي‌شود. كتاب «گلچين شخصي» از «خوان آنتونيو راموس» نيز كتاب ديگري است كه تدريس آن ممنوع شده است.

« ماگالی گارسی راماس» استاد ارتباطات دانشگاه پورتوریکو روز شنبه نسبت به روش ارزیابی کتاب‌ها توسط وزارت آموزش پورتوریکو ابراز نگرانی کرد. او گفت: این نوع عقلانیت هر چیز هنری را نفی می‌کند و مسایل نامربوط را هم به بحث‌های ديگر ربط می‌دهد.

این در حالی است که « کنث مک کلینتوک» وزیر آموزش پورتوریکو از توقیف این کتاب حمایت کرده و اعلام نموده از اینکه می‌بیند وزارت اموزش نسبت به کتاب‌هایی که الفاظ نامانوس در آنها به کار رفته نگاهی سخت‌گیرانه دارد، خوشحال است.

«سیلویا آلوارز» از ديگر استادان ارتباطات دانشگاه پورتوریکو گفته است که الفاظ به کار رفته در کتاب‌ها را باید در ظرف مکانی‌شان ارزیابی کرد. وي اين رفتار را مشابه رفتار طالبان در افغانستان ارزيابي كرد.

به جز «آئورا» كه از سال پيش گروهي در تلاش براي ممنوع كردن آن بودند و گلچين آنتونيو راموس، آثار ديگري كه شامل اين توقيف شده‌اند شامل اثري از خوزه لوييس گونزالس، ادگاردو رودريگز خوليا و مجموعه مقاله‌هاي خوزه لوييس وگا هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها