چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۷
كشمكش بر سر «تن‌تن در كنگو» ادامه دارد

يكي از مسوولان كشور كنگو پس از نااميدي از اثربخشي شكايتش در بلژيك، خواستار توقيف و جمع‌آوري كتاب «تن‌تن در كنگو» در فرانسه شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، مسوولي كنگويي كه در بروكسل زندگي مي‌كند، براي ارائه شكايتي از دولت فرانسه به علت انتشار كتاب «تن‌تن در كنگو» اعلام آمادگي كرد.
 
ديروز سه‌شنبه، وكيل آقاي «موندوندو» از مقامات كنگويي، اعلام كرد موكلش آماده است تا براي آنچه به عنوان ارائه قهرماني نژاد‌پرست در كتاب «تن‌تن در كنگو» ياد مي‌كند، شكايت كند.

«بي‌ين ونو امبوتو موندوندو» 41 ساله، پيش از اين نيز در سال 2007 از دولت بلژيك براي عدم سلامت قانون ضدنژادپرستانه در آن كشور شكايت كرده بود. در آن زمان او خواستار توقيف اثر هرژه شد كه از سال 31-1930 در بلژيك انتشار مي‌يافت و تاكنون سالانه هزاران نسخه از آن چاپ مي‌شود.  

پس از دو سال از ارائه اين شكايت ژان كلود نياكاني، از وكلاي آقاي موندوندو مي‌گويد: تحقيق و بررسي اين پرونده كه به يك قاضي بروكسلي واگذار شده بود، به نتيجه‌اي نخواهد رسيد. 

آقاي نياكاني مي‌افزايد: «آقاي موندوندو در حال حاضر تصميم گرفته شكايتي را تقديم دادگاه فرانسه كند و از من و آقاي مو گيلبر كولار خواسته ظرفيت‌هاي قانوني فرانسه را براي رسيدگي به اين شكايت با تنظيم دادخواستي از مسايل پيش آمده بسنجيم.» 

اين شكايت خواستار توقيف فروش كتاب «تن‌تن در كنگو» در فرانسه شده است. در زمان نوشته شدن اين داستان در اوايل قرن بيستم، بلژيك جمهوري دموكراتيك كنگو را تحت استعمار داشت و در اين كتاب «تن تن» قهرمان هرژه، از آفريقايي‌ها با صفاتي توهين‌آميز ياد مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها