چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۱
200 سال تاریخ افغانستان در کتابی جدید

یک نویسنده آمریکایی در کتابی جدید تاریخ سیاسی 200 ساله کشور افغانستان را شرح داده و به تحلیل شرایط کنونی آن پرداخته است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از واشنگتن تایمز، «دیوید لوین» در کتاب خود با عنوان «در افغانستان : دویست سال اشغال انگلیس، روسیه و آمریکا» که انتشار آن با تحولات خونین این کشور و حضور نیروهای ناتو همزمان شده می‌نویسد : این اولین بار نیست که کابل، جلال‌آباد، مزار شریف، هرات، خیبرپاس، کوه‌های سلیمان و هندوکش و حتی وزیرستان و سوات به صحنه کشمکش تبدیل می‌شود.

نویسنده با اشاره به این موضوع، تاریخ افغانستان را از اوایل قرن نوزدهم، یعنی زمانی که انگلیسی‌ها از پایگاه خود در هندوستان شروع به پیشروی به سمت رود ایندوس و کوه‌های سلیمان کردند و بعد با مقاومت قبایل پشتون روبه‌رو شدند، شروع کرده است. او با اشاره به این موضوع که انگلیس حرکت به سمت غرب هندوستان را با هدف بازدارندگی در مقابل تهاجم روس‌ها برای دست‌اندازی به حوزه نفوذ خود شروع کردند، رقابت‌های استعماری در افغانستان را شرح داده است.

به نوشته لوین، انگلیسی‌ها سه بار در طول قرن نوزدهم سعی داشتند به افغانستان دست‌اندازی کنند ولی هر سه بار در مقابل قبایل این منطقه مجبور به عقب‌نشینی شدند.

او با سیری تاریخی، به تحولات اخیر افغانستان از جمله شکل‌گیری طالبان در زمان اشغال شوروی و تلاش آن برای اجرای وهابیت در افغانستان پرداخته است. لوین با اشاره به نقش دلارهای سعودی، سازمان‌های اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و دستگاه اطلاعاتی پاکستان (ISI) در شکل‌گیری طالبان می‌نویسد : این ارتش آمریکا نبود که برای سد حضور شوروی صف‌آرایی کرد، بلکه این طالبان بود که در مقابل شوروی‌ها ایستاد.

نویسنده، به طور مشروح تحولات مربوط به عقب‌نشینی شوروی از افغانستان حوادث بعد از 11 سپتامبر و نقش‌آفرینی کنونی ناتو در تحولات افغانستان را بررسی کرده است.

کتاب لوین در 231 صفحه توسط انتشارات «بالگریو مک‌میلان» منتشر شده و قیمت آن 27 دلار و 95 سنت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها