پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۴
دو اثر جديد از محمدرضا تركي در راهند

«خاكستر آيينه» مجموعه شعر محمدرضا تركي و «مجموعه مقاله‌هايي درباره خاقاني» از این شاعر که كاري است تحقيقي درباره شعر و شخصيت خاقاني، آماده انتشارند. به اعتقاد اين شاعر،در هر دوره، توجه اكثريت معطوف به شخصيتي ويژه مي‌شود و اكنون مدتي است كه شعر خاقاني زمينه تحقيقات ادبي و شكل‌گيري جرياني شده و آثار متعددي نيز در اين زمينه منتشر شده اند./

تركي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره «مجموعه مقاله‌هايي درباره خاقاني» اظهار داشت : در اين كار تحقيقي سنگين كه بخش عمده‌اي از آن صورت گرفته، برخي از مقاله‌ها درباره زندگي و شعر خاقاني است. در بخش‌هاي ديگر به شرح مشكلات او و نكاتي كه شاعران جديد و قديم به آن توجه نكرده‌اند، اما در روند شعر و زندگي خاقاني تاثيرگذار بوده، پرداخته شده است.

وي به بخش‌هاي ديگر اين كتاب اشاره كرد و افزود: نقد آثاري كه درباره خاقاني منتشر شده يا ذكر مواردي كه سيدضياء‌الدين سجادي در فرهنگ لغات و تعبيرات خاقاني از قلم انداخته از ديگر بخش‌هاي اين كتابند.

تركي، خاقاني را شاعري با شخصيت و شعري پيچيده و دشوار خواند. همچنين از كاري كه در اين كتاب انجام داده، به عنوان كاري دشوار و وقت‌گير كه سال‌ها وقتش را صرف آن كرده ياد كرد.

وي درباره منابعي كه در گردآوري اين مجموعه مقالات به‌كار گرفته اظهار داشت: علاوه بر آثار خاقاني، بررسي شعر شاعران هم‌عصر او، منابع تاريخي و كتاب‌هايي كه درباره شعر خاقاني از قديم يا به تازگي نوشته شده، از جمله منابعي بودند كه در گردآوري اين مجموعه مقالات استفاده شدند.

اين شاعر با تاكيد بر اين كه در هر دوره، توجه اكثريت معطوف به شخصيتي ويژه مي‌شود توضيح داد: به عنوان مثال در دوره‌اي توجه به حافظ و شعر او يا مولانا و سعدي بسيار ديده مي‌شد اما مدتي است كه شعر خاقاني زمينه تحقيقات ادبي و شكل‌گيري جرياني شده و آثار متعددي نيز در اين زمينه منتشر شده اند.

وي يادآور شد: اين درحالي است كه تحليل شعر و شخصيت خاقاني به دليل پيچيدگي‌هاي او كار ساده‌اي نيست. اميدوارم با انتشار اين كتاب گامي كوچك در شناساندن اين شخصيت بزرگ برداشته باشم.

«خاكستر آيينه» و سروده‌هايي واقع‌گرايانه
تركي از انتشار سومين مجموعه شعرش با عنوان «خاكستر آيينه» خبر داد و گفت: سروده‌هاي دو سال اخيرم را در قالب‌هاي مختلف مانند غزل و شعر نو، آماده انتشار دارم اما هنوز ناشري براي آن برنگزيده‌ام.

وي درباره مضامين اين مجموعه شعر گفت: سروده‌هاي اين مجموعه 120 صفحه‌اي بيشتر تغزلي، اجتماعي، فكري و انديشه‌اي اند. در سروده‌هاي اجتماعي فضا به سمت واقعيت مي‌رود و در برخي ديگر از سروده‌ها كه حال و هواي شخصي‌تري دارند، تصاوير شعري دروني‌ترند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها