چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۱
نقد تاريخ ادبيات و آثار نويسندگان و شاعران معاصر كتاب شد

بررسي و نقد آثار تعدادي از داستان‌نويسان و شاعران معاصر و برشمردن زواياي تاريك آنها و نيز نقد آثار نويسندگان خارجي از بخش‌هاي كتاب «از نگاهي ديگر»(نقد ادبيات امروز ايران) به قلم محمود معتقدي است كه به تازگي از سوي نشر «آواي كلار» منتشر شده. به باور معتقدي اين كتاب فصولي از ادبيات دهه 60 و 70 معاصر را ورق زده است.\

محمود معتقدي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران«ايبنا»،  گفت: در اين كتاب نقدهايي درباره آثار صادق هدايت، جلال آل‌احمد و ديگر داستان‌نويسان معاصر و نيز شاعراني چون سپانلو، شاملو و چند نام‌آور ديگر عرصه شعر معاصر منتشر شده.

معتقدي افزود: اين نقدها مربوط به كتاب‌هايي است كه در آن سال‌ها مورد توجه اهالي ادبيات بود و من سعي مي‌كردم آنها را در مطبوعات بشناسانم و زواياي تاريك و روشنشان را براي مخاطب به گونه‌اي باز كنم.
 
اين شاعر افزود: اين كتاب شامل سه بخش است كه يك بخش آن نقد داستان‌هاي كوتاه منتشر شده در آن سال‌هاست و قسمت ديگر مربوط به اشعار و بخش سوم به ادبيات خارج از كشور اختصاص دارد. 

وي در پاسخ به سوالي مبني بر انتخاب زبان نقد در اين آثار توضيح داد: من در‌صدد بودم تا از طريق زبان انديشه‌اي و فكري كه در زبان و انديشه هر متن وجود دارد، به آن نزديك شوم و آن را به خوانندگان بشناسانم. 

معتقدي همچنين با بيان اينكه در اين كتاب حوزه وسيعي از نقد كتاب وجود دارد، خاطر‌نشان كرد: در اين كتاب درباره 48 عنوان كتاب صحبت شده كه در اين دو دهه مطرح بوده‌اند و درحال حاضر نيز تجديد چاپ مي‌شوند. 

اين شاعر پيشكسوت درباره جايگاه اين‌گونه كتاب‌ها در شناساندن ادبيات معاصر ايران گفت: چنين كتاب‌هايي مي‌توانند بخشي از حافظه فرهنگي معاصر را تشكيل دهند و آثار شاخص دهه‌هاي اخير را با نگاهي تحليلي به مخاطب معرفی کنند. 

فصل اول اين كتاب «در شناخت» نام دارد و از سه بخش «روشن‌تر از صداي آدمي»(درآمدي بر شناخت نيما يوشيج)، «اخوان در آينه» و «روايت آن دنياي ديگر» تشكيل شده. 

در فصل دوم كه از صفحه 43 تا 198 كتاب را دربرمي‌گيرد و «نقد داستان» نام دارد، نقد برخي از آثار داستان‌نويساني چون صادق هدايت، جلال آل‌احمد، محمد محمد‌علي، منيرو رواني‌پور، جواد مجابي، امير‌حسين چهل‌تن، فرخنده حاجي‌زاده و چند داستان‌نویس دیگر، و در فصل «نقد شعر» نيز شعر شاعراني مانند محمد‌علي سپانلو، احمد شاملو، احمد‌رضا احمدي، رضا براهني و چند شاعر ديگر بررسي شده است. 

«از ديگران»، عنوان بخش چهارم كتاب است كه در آن داستان‌هايي مانند «درخت زيباي من»، نوشته ژوزه واسكونسلوس  با ترجمه قاسم صنعوي،‌ «از خون ديگران» نوشته سيمون دوبووار با ترجمه مهوش بهنام و چند داستات خارجي ديگر مرور شده است. 

كتاب «نقد ادبيات امروز ايران»(از نگاهي ديگر)، به قلم محمود معتقدي، از دو هفته گذشته توسط انتشارات «آواي كلار» منتشر شد. 

اين كتاب دربرگيرنده بخشي از نقدهايي دانست كه در دهه‌هاي 60 و 70 در نشرياتي چون آدينه، دوران و ديگر مجله‌ها و روزنامه‌هاي ادبي و فرهنگي نوشته شده است.

اين كتاب 414 صفحه‌اي به شمارگان 1200 نسخه به چاپ رسيده و قيمت آن 6250 تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط