شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۰
زنگ‌های خطر کم آبی در پاکستان به صدا در آمد

یک نویسنده پاکستانی در کتابی که به تازگی منتشر شده، استدلال کرده است که کمبود آب بزرگ‌ترین تهدید آینده پاکستان است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از «داون مدیا گروپ»، «مایکل کاگلمن» نویسنده کتاب تاکید کرده است وضعیت آب در پاکستان به شدت مخاطره آمیز است و دسترسی به آب از 5 هزار متر مکعب برای هر نفر در اوایل 1950 به 1500 متر مکعب رسیده است.

نویسنده در کتاب خود به اطلاعات سازمان تغذیه و کشاورزی اشاره کرده و تصریح می‌کند که دسترسی پاکستان به آب در میان 26 کشور آسیایی و آمریکا بر حسب سرانه هر نفر به آستانه مرگ رسیده است.

کوگلمن با تشریح این شرایط هشدار داده است که ممکن است پاکستان تا سال 2035 به کشوری کم آب – با سرانه آب سالانه کمتر از 1000 متر مکعب در سال- تبدیل شود، هر چند برخی کارشناسان معتقدند که این اتقاق ممکن است قبل از سال 2020 یا حتی زودتر رخ دهد.

نویسنده کتاب که با برنامه آسیایی مرکز بین المللی محققین ودرو ویلسون نیز همکاری دارد، هشدار داده است که تغییرات جمعیتی چشمگیر پاکستان ممکن است امنیت آبی حکم فرما در این کشور را تشدید نماید.

نویسنده در بخشی از کتاب خود به این نکته اشاره کرده که 90 درصد منابع آبی رو به افول پاکستان به نیازهای کشاورزی و آبیاری اختصاص پیدا کرده و این موضوع با توجه به اقتصاد وابسته به کشاورزی پاکستان چندان شگفت‌آور نیست؛ ولی متاسفانه اجرای رژیم‌های آبیاری سخت‌گیرانه و اقدامات زه‌کشی ضعیف باعث شده که اشباع افزایش یافته و زمین‌های بایر و شوره‌زار در این کشور گسترش پیدا کند.

نویسنده کتاب معتقد است که منطقه سوزان سند یکی از وخیم‌ترین وضعیت ها را دارد و در شرایطی که جمعیت پاکستان رو به افزایش است، هندی‌ها بخش بزرگی از آب این منطقه را در منطقه بالا دستی پنجاب برای استفاده‌های رو به افزایش کشاورزی و مصرفی شهرهای خود هدایت می‌کنند و در نتیجه در منطقه پایین دست سند بخش بزرگی از اين رود در حال از بین رفتن است. این روند منجر به کاهش امکان زندگی در طول دلتای رود سند به ویژه در رابطه با مشاغل مربوط به ماهی‌گیری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها