سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۲
اسطوره و نقد اسطوره‌اي در هنر و ادبيات بررسي مي‌شود

نشست تخصصي «اسطوره و نقد اسطوره‌اي در هنر و ادبيات» با همكاري پژوهشكده هنر فرهنگستان هنر و مركز هنر پژوهي نقش جهان عصر امروز سه‌شنبه (27 مردادماه) برگزار مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «اسطوره و نقد اسطوره‌اي در هنر و ادبيات» عنوان نشست تخصصي است كه به عنوان پيش همايش «همايش بين‌المللي اسطوره در هنر شرق» برگزار خواهد شد و اساتيد و اسطوره‌پژوهان در اين باره به بحث و گفت‌وگو خواهند پرداخت.
در نشست تخصصي «اسطوره و نقد اسطوره‌اي در هنر و ادبيات»، دكتر بهمن نامورمطلق؛ معاون فرهنگستان هنر، دكتر حسن بلخاري؛ مدرس و محقق فلسفه هنر، دكتر ابوالقاسم اسماعيل‌پور؛ رئيس پژوهشكده زبان‌شناسي، كتيبه‌ها و متون پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري و بهار مختاريان؛ اسطوره‌پژوه به سخنراني خواهند پرداخت.

اسطوره نماد زندگي دوران پيش از دانش و نشان مشخص روزگاران باستان است. تحول اساطير هر قوم، معرف تحول شکل زندگي، دگرگوني ساختارهاي اجتماعي و تحول انديشه و دانش است. در واقع، اسطوره، نشانگر يک دگرگوني بنيادي در پويش بالا رونده ذهن بشري است. اساطير، رواياتي است که از طبيعت و ذهن انسان بدوي ريشه مي‌گيرد و برآمده از رابطه دوسويه اين دو است.

آناهيتا، آرمئيتي و... اسطوره‌هاي ايراني‌اند. اردوي سوره آناهيتا ايزدبانوي همه آب‌هاي روي زمين و سرچشمه اقيانوس کيهاني است. او برگردونه‌اي سوار است که چهار اسب با نام‌هاي باد، باران، ابر و تگرگ آن را مي‌کشند. وي سرچشمه زندگي است و به همين دليل جنگ‌جويان در نبرد، زنده ماندن و پيروزي را از او طلب مي‌کنند.

اين نشست تخصصي عصر امروز سه‌شنبه (27 مردادماه) ساعت 17 برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان براي شركت در اين نشست به ساختمان مركزي فرهنگستان هنر به نشاني خيابان ولي‌عصر(عج)، تقاطع خيابان طالقاني، شماره 442، طبقه سوم، مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط