چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۵
هدف از ارزيابي كتابخانه،‌ بهبود خدمت‌رساني آن است

مسوول گروه كليات عصر كتاب زنجان در آيين بررسي «سنجش و ارزیابی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» اعلام كرد هدف از ارزیابی عملكرد هر کتابخانه، شناسایی نقاط قوت و ضعف آن و مقایسه وضع موجود با سطح مطلوب است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از روابط عمومي اداره كل كتابخانه‌هاي زنجان، بيست و يكمين نشست گروه كليات عصر كتاب اين اداره كل هفته گذشته در سالن اجتماعات انجمن فرهنگي و اجتماعي زنان برگزار شد. 

در اين نشست، كتاب «سنجش و ارزيابي كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني» تألیف دكتر محمد حسن‌زاده و اعظم نجفقلي‌نژاد بررسي شد.

در این جلسه، سيدحسين محمدی، مسوول گروه کلیات عصر کتاب گفت: ارزيابي كتابخانه‌ها در پژوهش‌های حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی مورد توجه است. 

وی افزود: ارزیابی، یکی از جنبه‌های اساسی مدیریت در کتابخانه‌ها محسوب مي‌شود و می‌تواند برای مدیران از نظر تعیین شاخص‌‌های برنامه‌ریزی، برای کتابداران از نظر شناسایی نقاط ضعف و قوت و برای کاربران از حیث آشنایی با امکانات و محدودیت‌ها مفید باشد. 

محمدی گفت: با توجه به اهمیت نقش ارزیابی در ارتقای اوضاع کتابخانه‌ها در سال‌های اخیر، پژوهش‌های مختلف در این زمینه صورت گرفته و مقالات، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌هایی در این زمینه به رشته تحریر درآمده است كه از آن جمله می‌توان به کتاب «سنجش و ارزیابی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» اشاره کرد.

به گفته وي در این کتاب، مقوله سنجش و ارزیابی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی در شش فصل تبیین و بررسی شده است.  در فصل نخست، مفاهیم، کلیات و اهمیت ارزیابی و نیز چرایی پیامدهای ارزیابی مورد بحث قرار گرفته است، فصل دوم به بحث تعامل بین کتابخانه‌ها و جامعه اختصاص یافته و در فصل سوم مقوله ارزیابی در کتابخانه‌ها و اهمیت آن از نظر اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در فصل چهارم و پنجم کتاب نيز انواع ارزیابی در کتابخانه‌ها در قالب ارزیابی کیفی و کمی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنين، فصل پایانی کتاب به معرفی مدل‌های تعالی سازمانی و انواع و ابزارهای آن اختصاص یافته و تا حد امکان، پرسشنامه‌هایی را ارايه کرده است.

دکتر محمد حسن‌زاده، سال 81 پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود را به نام  «امکان‌سنجی آموزش از راه دور کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران»، در دانشگاه تربیت‌مدرس دفاع  و سال 1385 مدرک دکتری خود را از این دانشگاه دریافت كرد. عنوان پایان‌نامه دکتری وی «بررسی عوامل زیرساختی مدیریت دانش در دولت جمهوری اسلامی ایران» است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها