مسوول گروه كليات عصر كتاب زنجان در آيين بررسي «سنجش و ارزیابی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی» اعلام كرد هدف از ارزیابی عملكرد هر کتابخانه، شناسایی نقاط قوت و ضعف آن و مقایسه وضع موجود با سطح مطلوب است.
در اين نشست، كتاب «سنجش و ارزيابي كتابخانهها و مراكز اطلاعرساني» تألیف دكتر محمد حسنزاده و اعظم نجفقلينژاد بررسي شد.
در این جلسه، سيدحسين محمدی، مسوول گروه کلیات عصر کتاب گفت: ارزيابي كتابخانهها در پژوهشهای حوزه کتابداری و اطلاعرسانی مورد توجه است.
وی افزود: ارزیابی، یکی از جنبههای اساسی مدیریت در کتابخانهها محسوب ميشود و میتواند برای مدیران از نظر تعیین شاخصهای برنامهریزی، برای کتابداران از نظر شناسایی نقاط ضعف و قوت و برای کاربران از حیث آشنایی با امکانات و محدودیتها مفید باشد.
محمدی گفت: با توجه به اهمیت نقش ارزیابی در ارتقای اوضاع کتابخانهها در سالهای اخیر، پژوهشهای مختلف در این زمینه صورت گرفته و مقالات، پایاننامهها و کتابهایی در این زمینه به رشته تحریر درآمده است كه از آن جمله میتوان به کتاب «سنجش و ارزیابی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی» اشاره کرد.
به گفته وي در این کتاب، مقوله سنجش و ارزیابی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در شش فصل تبیین و بررسی شده است. در فصل نخست، مفاهیم، کلیات و اهمیت ارزیابی و نیز چرایی پیامدهای ارزیابی مورد بحث قرار گرفته است، فصل دوم به بحث تعامل بین کتابخانهها و جامعه اختصاص یافته و در فصل سوم مقوله ارزیابی در کتابخانهها و اهمیت آن از نظر اقتصادی مورد بررسی قرار میگیرد. در فصل چهارم و پنجم کتاب نيز انواع ارزیابی در کتابخانهها در قالب ارزیابی کیفی و کمی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنين، فصل پایانی کتاب به معرفی مدلهای تعالی سازمانی و انواع و ابزارهای آن اختصاص یافته و تا حد امکان، پرسشنامههایی را ارايه کرده است.
دکتر محمد حسنزاده، سال 81 پایاننامه کارشناسی ارشد خود را به نام «امکانسنجی آموزش از راه دور کتابداری و اطلاعرسانی در ایران»، در دانشگاه تربیتمدرس دفاع و سال 1385 مدرک دکتری خود را از این دانشگاه دریافت كرد. عنوان پایاننامه دکتری وی «بررسی عوامل زیرساختی مدیریت دانش در دولت جمهوری اسلامی ایران» است.
نظر شما