جمعه ۱ تیر ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۰
توزیع تصاویر وقف نامه ربع رشیدی به مردم

تصاویر و بروشورهایی که توسط کمیسیون ملی یونسکوی ایران از وقف نامه ربع رشیدی تهیه شده است برای آشنایی مردم با این نسخه خطی بین آنها توزیع می شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،وقف نامه ربع رشیدی یکی از دو اثر مکتوب ایرانی است که به تازگی در ششمين دوره برنامه حافظه جهاني سازمان علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) در فهرست کمیته حافظه جهانی ثبت شد.

"اکبر تقی پور"،مسئول مخزن نسخ خطی کتابخانه مرکزی تبریز با بیان این مطلب گفت:نزدیک یک سال و نیم پیش به درخواست کتابخانه ملی ایران نفیس ترین نسخه خطی کتابخانه را در دو زبان فارسی و انگلیسی به آنها معرفی کردیم که مدتی بعد مدارک بیشتری از این نسخه خطی از ما خواستند و حالا هم که در کمیته حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد:از نظر امنیتی امکان برگزاری نمایشگاه از این نسخه خطی وجود ندارد اما تصاویر و بروشورهای تهیه شده از آن به علاقمندان اهدا می شود.همچنین قرار است برنامه های تلویزیونی نیز برای معرفی آن به مردم تهیه شود.

در اواخر قرن هفتم و ابتداي قرن هشتم هجري- قمري وقفنامه هاي بزرگ و كامل توسط دانشمند بزرگ اسلامي وايراني، خواجه رشيدالدين فضل الله همداني وزير غازان خان ايلخاني به رشته تحرير درآمد كه با دقت و ظرافت بسيار بالايي به تبيين نظام مديريتي و تشكيلات اداري، مالي و شرايط وقف و مصارف مجموعه بزرگ ربع رشيدي در شهر تبريز ميپرداخت.

اين وقفنامه، فهرست جامعي از موقوفات، هزينه ها و برنامه هاي اداري و مالي را تبيين مي كند. وقفنامه ربع رشيدي در 382 صفحه روی کاغذ خانبالغ نگاشته شده كه ابتداي آن تا پايان فصل هفدهم وقفنامه به خط خواجه،توسط عبدالله بن عمر بن محمد التبريزي الحسني، حاكم وقت تبريز و دو نفر ديگر كتابت شده است.قطع این نسخه خطی رحلی (36 در 27 سانتی متر) است.

جلد آن نیز چرمی سرطبل دار قرمز رنگ است.

نام اصلي نسخه كه در ابتداي آن و توسط واقف و كاتب، يعني خواجه رشيدالدين فضلالله و با خط ثلث و آب طلا به نام "الوقفيه الرشيديه بخط الواقف في بيان شرايط امورالوقف و المصارف" نوشته شده است.

محتواي وقفنامه ربع رشيدي شامل شرايط ، نحوه پرداخت مستمريها ، هزينهها ، مديريت منابع انساني ،ابنيه و موقوفات و ذكر جزييات تشكيلاتي، اداري و مالي مجموعه ربع رشيدي است.

نسخه اصلي اين وقفنامه كه اكنون در كتابخانه ملي(مركزي) تبريز نگهداري و محافظت مي شود تا سال 1348 در دست بازماندگان مرحوم حاجي ذكاءالدوله سراجمير، ساكن تبريز بوده است كه در سال مذكور به وسيله انجمن آثار ملي، از اين خانواده خريداري و از روي آن عكسبرداري شد و در هزار نسخه در سال 1350 منتشر شد.

این نسخه خطی در مجموع دو صفحه تذهیب شده دارد.یکی در صفحه 33 و یکی در آخرین صفحه این نسخه که در آن 3 شمسه تذهیب شده است که نگهداری و چگونگی وقف املاک خواجه رشید الدین فضل اله به پسرانش تذکر داده شده است.

در کتابخانه مرکزی تبریز 3230 نسخه خطی نگهداری می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط