چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۶
ثبت دو اثر از  ايران در حافظه جهاني

شاهنامه بايسنقري و وقف نامه ربع رشيدي دو اثر پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران در حافظه جهاني به ثبت رسيدند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)در ششمين دوره برنامه حافظه جهاني سازمان علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) كه در سال جاري ميلادي برگزار شد،از ميان صدها اثر پيشنهادي كشورهاي مختلف 38 اثر از جمله دو اثر پيشنهادي كشورمان براي ثبت در حافظه جهاني برگزيده شدند. 

شاهنامه بايسنقري و وقف نامه ربع رشيدي دو اثر از سه اثر پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران بودند كه براي اولين بار در اين برنامه شركت مي‌كرد. 

اين آثار توسط كميته ملي حافظه جهاني مستقر در سازمان اسناد و كتابخانه ملي به برنامه حافظه جهاني يونسكو معرفي شدند. 

وقف نامه ربع رشيدي كه در اوايل قرن هشت هجري قمري و توسط خواجه رشيدالدين فضل الله همداني وزير غازان خان ايلخاني به رشته تحرير درآمده به تبيين نظام مديريتي و تشكيلات اداري، مالي و شرايط وقف و مصارف مجموعه بزرگ ربع رشيدي در شهر تبريز مي‌پردازد و هم‌اكنون در كتابخانه مركزي تبريز نگهداري مي‌شود. 

شاهنامه بايسنقري نيز يكي از نسخه‌هاي منحصر به فرد و بي‌نظير شاهنامه در سطح جهان است كه داراي 22 نقاشي مينياتور به سبك هرات بوده و در سال 1430 ميلادي به سفارش بايسنقر نوه تيمور لنگ تهيه شده است. اين اثر نيز در كتابخانه سلطنتي كاخ موزه گلستان نگهداري مي‌شود. 

در برنامه حافظه جهاني كه هر دو سال يكبار برگزار مي‌شود هر كشور تنها مي‌تواند دو اثر را معرفي كند كه در اين دوره با توجه به  معرفي نكردن اثر از سوي ايران در دوه‌هاي گذشته به كشور ما اجازه داده شده سه اثر را معرفي كند. 

براساس ‌آيين‌نامه كميته ملي حافظه جهاني، در ايران آثار پيشنهادي پس از انتخاب از سوي كميته ملي حافظه جهاني جمهوري اسلامي ايران و ثبت در حافظه ملي كه در سازمان اسناد و كتابخانه ملي انجام مي شود به كميسيون ملي يونسكو در تهران و از آن طريق به سازمان علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو)در پاريس معرفي مي شوند. 

برنامه بين‌المللي حافظه جهاني يونسكو با هدف تدارك شرايط لازم براي اطلاع‌رساني و صيانت از آثار مهم علمي، فرهنگي و تاريخي جهان و ثبت جهاني آن‌ها شكيل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها