چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۱
بررسي انقلاب‌هاي سه عصر كلاسيك، مدرن و پست‌مدرن

يك عضو هيأت علمي دانشگاه مازندران از مراحل پاياني نگارش كتابي با عنوان «تئوري انقلاب در عصر كلاسيك، مدرن و پست‌مدرن» خبر داد و گفت: اين اثر به بيان تفاوت انقلاب‌ها در اين سه عصر مي‌پردازد و آغاز آنها را همزمان با شكل‌گيري جامعه، حكومت و قدرت مي‌داند.

مهدي رهبري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ با اشاره به صورت‌هاي گوناگون شكل‌گيري انقلاب‌هاي جهان گفت: در دنياي مدرن و پس از قرن هفدهم به دليل توده‌اي شدن جوامع، انقلاب‌هايي بنيادي‌تر و در ابعاد وسيع‌تر و تأثيرگذارتري اتفاق افتاده‌اند.  

وي بيشترين بررسي‌ها و تأكيد اين كتاب را مربوط به دوران پست‌مدرن دانست و يادآور شد: تفاوت اين اثر با آثار مرتبط پيش از خود، به نحوه تبيين دوران پست‌مدرن بازمي‌گردد. در اين تبيين ـ بر خلاف آراي برخي از نظريه‌پردازان ـ گفته مي‌شود كه دوران انقلاب‌ها به سر نرسيده است بلكه اين رخدادهاي سياسي به صورت انقلاب حاشيه بر متن در آمده‌اند.

رهبري افزود: بر اين اساس، نيروهاي سركوب و به حاشيه رانده شده توسط مركز، عليه حكومت مركزي قيام مي‌كنند. در اين زمينه مي‌توان به نمونه‌هايي نظير مبارزه سياهان با سفيدان، مبارزه زنان با مردان براي احقاق حقوقشان و اقليت‌ها با قوميت حاكم اشاره كرد.

اين استاد جامعه‌شناسي سياسي دانشگاه مازندران، انقلاب‌هاي پست‌مدرن را در عرصه‌هاي گوناگوني نظير زبان‌ها، لهجه‌ها، آداب و رسوم مهجور واقع شده دانست و گفت: اين انقلاب‌ها در نهايت به گسستن قدرت‌ها و حكومت‌هاي مركزي مي‌انجامند. 

به گفته رهبري، نگارش كتاب «تئوري انقلاب در عصر كلاسيك، مدرن و پست‌مدرن» رو به اتمام است و چاپ و انتشار آن نيز از سوي نشر كوير انجام خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط