جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۹
دويستمين سالگرد تولد ملك‌الشعراي انگلستان برگزار شد

مراسم بزرگداشت دويستمين سالگرد تولد «لرد آلفرد تنیسون» ملك‌الشعراي دوره ويكتوريايي انگلستان در كتابخانه او برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از گاردين، روز پنج‌شنبه كتابخانه لرد تنيسون پر از ميهماناني بود كه براي بزرگداشت دويستمين سال تولد اين شاعر بزرگ انگليسي و گفتگو درباره ادبيات، علوم و هنر گرد آمده بودند.
 
در اين مراسم موزه جديدي مشتمل از هنرهاي ويكتوريايي در منزلي كه 40 سال محل زندگي تنيسون بود افتتاح شد تا دويستمين سالگرد تولد شاعري را كه به عنوان برجسته‌ترين چهره ادبي دوره ويكتوريايي انگلستان شناخته مي‌شود، گرامي داشته شود.
 
ميز و صندلي كار او، تصاويري از شاعر، همسر و پسرش كه به وسيله دوست هنرمندش جي.اف واتس نقاشي شده بود و مقداري از اشعار او، پس از گذشت نزديك به يك قرن به اين خانه بازگشت. 

اين منزل كه در اوايل قرن بيستم به هتل تبديل شده بود، سه سال پيش به يكي از چهره‌هاي علاقه‌مند به هنر دوره ويكتوريايي فروخته و سرانجام به موزه «لرد آلفرد تنيسون» تبديل شد.

تنيسون از بزرگ‌ترین شاعران عصر ویکتوریایی است كه توانست در زمان حیاتش بدون وجود هيچ رقيبي كه قدرت همپايي با او را داشته باشد،‌ عنوان «شاعر مردم» را از آن خود كند. تنيسون توانست به جايي برسد كه «والت ویتمن» بايد در آمريكا به آن مي‌رسيد و سال‌ها پس از مرگش توانست آن امكان را بيابد.
 
اين شاعر بزرگ كه خود از «ویرجیل» تاثیر پذیرفته بود و او را «سلطان سخن» مي‌ناميد در سال 1827 با انتشار مجموعه ای به نام «اشعار دو برادر» نام خود را مطرح كرد. او در سال 1850 با مجموعه «یادواره» كه بخشي مهمي از اشعارش را به ياد «هلم» از دوستان درگذشته‌اش سروده بود، به شهرت رسید و توانست به درآمدی از شاعري و انتشار آثارش دست يابد که پايان بخش همه رنج هايي شد كه ساليان دراز متحمل شده بود.
 
آلفرد تنيسون كه بعدها به افتخار داشتن لقب لردي مفتخر شد در 6 آگوست 1809 به دنيا آمد و در 6 اكتبر 1892 درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها