چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۶
«خروج اضراری» سیلونه در بازار کتاب

«خروج اضطراری» اثری از اینیاتسیو سیلونه، نویسنده ایتالیایی با ترجمه مهدی سحابی روانه بازار کتاب شد. این کتاب به مشاهدات نویسنده‌اش از احزاب سوسیالیست ایتالیا در زمان حکومت استالین بر شوروی سابق می‌پردازد.

به گزارش خبر گزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «خروج اضطراری» نوشته‌ای از اینیاتسیو سیلونه، نویسنده ایتالیایی که در ایران با آثاری چون «دانه‌ی ریز برف» شناخته شده، با ترجمه‌ای از مهدی سحابی روانه بازار کتاب شد.

«خروج اضطراری» در واقع دو کتاب است که در قالب یک کتاب منتشر می‌شود. کتاب اول شامل مجموعه‌ای چند‌تایی از معروف‌ترین داستان‌های سیلونه است. داستان‌هایی همچون «ملاقاتی»، «گیس بلند جودیتا»، «آشنایی با یک کشیش عجییب» و «پولیکوشکا» در این بخش منتشر شده‌اند.

اما قسمت دوم این‌کتاب به داستان «خروج اضطراری» اختصاص یافته که کل کتاب، نام خود را وامدار این داستان است.

«خروج اضطراری» شرح کشمکش‌های تاریخی حزب‌های کمونیست و و نهادهای نظام مقتدر روسیه در زمان اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی،‌ در دوران پر‌التهاب حکومت استالین بر این کشور است.

سیلونه که خود زمانی یکی از سران بزرگ‌ترین حزب‌های مارکسیستی اروپای غربی بوده است، این ماجراها را از نزدیک شاهد بوده و در واقع «خروج اضطراری»، شرحی واقعی از مشاهدات این نویسنده است.

«خروج اضطراری» از آن جهت اهمیت یافته که نویسنده علاوه بر ثبت مشاهدات و خاطرات فردی خود، در این داستان مجموعه‌ای از تامل‌ها و تفکر‌های خود را نیز به رشته تحریر در آورده است و در واقع «خروج اضطراری» به یکی از مهم‌ترین اسناد مربوط به دوران حکومت استالین تبدیل شده است.

سکوندو ترانکوییلی که بعد ها با نام مستعار اینیاتسیو سیلونه شهرت یافت در سال 1900 میلادی در یکی از دهکده‌های محروم ایتالیا متولد شد. وی در سال 1921 به جنبش‌های سوسیالیستی ایتالیا پیوست و به زودی تبدیل به رهبر تشکیلات زیرزمینی حزب کمونیست این کشور شد.

وی در سال 1930 از حزب جدا شد و از سال 1941 میلادی، هنگامی که در کشور سوییس ساکن بود، به فعالیت‌های ادبی روی آورد.

وی چند سال بعد و پس از بازگشت به ایتالیا مجددآ فعالیت‌های سیاسی خود از سر گرفت و به عضویت کادر رهبری حزب سوسیالیست ایتالیا در آمد.

اما طبع این نویسنده وی را از ادامه فعالیت‌های سیاسی بازداشت و او را به سمت ادبیات سوق داد.

سیلونه در عمر 78 ساله خود، آثاری همچون فونتامارا،فاشیسم،نان و شراب،مکتب دیکتاتورها،ماجرای یک مسیحی بی‌نوا و خروج اضطراری را خلق کرد.

این نویسنده در سال 1352 و با کتاب «ماجرای یک مسیحی فقیر» که توسط محمد قاضی به ترجمه رسیده بود به جامعه کتاب‌خوان فارسی زبان معرفی شد.

مهدی سحابی در سال 1362 ترجمه‌ای از «خروج اضراری» را به بازار عرضه کرد که این کتاب اکنون پس از گذشت 24 سال، با بازنویسی مجدد روانه بازار کتاب شده است.


«خروج اضطراری» توسط نشر ماهی و با شمارگان 2000 نسخه، منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها