سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۳
تأثيرپذيري يونانيان از ايرانيان كتاب شد

بررسي تأثيرپذيري فلسفي يونانيان از ايران در كتاب «ايران و يونان، فلسفه در لابه‌لاي سياست و در بستر تاريخ» به قلم حاتم قادري از سوي انتشارات فرهنگ معاصر روانه بازار كتاب مي‌شود.\

اكبر قنبري، مدير مسوول انتشارات فرهنگ معاصر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين خبر اظهار كرد: اين اثر مي‌تواند پژوهشي تازه از مناسبات و كشمكش‌هاي يونان كلاسيك و ايران پيش از اسلام و سپس ايران در تمدن اسلامي به شمار آيد.

وي افزود: نكته حائز اهميت اين اثر، بررسي تأثيرپذيري يونان از ايران است زيرا تاكنون بيشتر آثار پژوهشي به تأثيرپذيري ايران از يونان در زمينه‌هاي مختلف پرداخته‌اند و شايد اين كتاب نخستين اثري است كه تأثير باورها و آراي ديني، فلسفي و سياسي ايرانيان را بر انديشمندان و حاكمان يونان باستان بررسي مي‌كند.

قنبري از «فلسفه سياسي» به عنوان يكي از محوري‌ترين مباحث اين اثر ياد كرد و گفت: نويسنده در اين كتاب تأثيرپذيري يونانيان را در زمينه‌هاي باورهاي ديني، فلسفي سياسي و همچنين ايراني‌گري در دوران طلايي يونان واكاوي مي‌كند.

وي افزود: اسكندر و ايران، افلاطون و ايران، دوران پس از هخامنشيان و تغيير نقش‌ها، هلن‌گرايي مسيحي، پديداري اسلام، نخستين حماسه‌هاي فره ايزدي، فيلسوف ـ شاه و امام و در نهايت كلام سياسي و فلسفه سياسي از ديگر مباحث اين اثرند.

قنبري در توضيح فلسفه سياسي گفت: اين رشته، فلسفه مضاف به شمار مي‌آيد و در قلمروي فلسفه عملي جاي مي‌گيرد و به تعبير مسلمانان فلسفه مدن خوانده مي‌شود. بايد توجه داشت كه اين نوع از فلسفه در حالي كه مي‌تواند به عنوان زيرمجموعه نظام‌هاي گسترده فلسفي محسوب شود، به صورت مستقل نيز بررسي مي‌شود. 

كتاب «ايران و يونان، فلسفه در لابه‌لاي سياست و در بستر تاريخ» در 215 صفحه و 43000 ريال تا پايان همين هفته در روانه بازار نشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط